zaterdag 12 maart 2016

Positieve verschuiving (gevolg van scaffolding?)



Vandaag kijk ik terug op een hele vruchtbare week. Nou ja grotendeels dan. Maandag, dinsdag en
woensdag had de griep mijn in de greep, maar donderdag was deze grotendeels verdwenen. Het recept van grootmoeder had goed geholpen. Het was de donderdag en vrijdag die in het teken stonden van grote veranderingen. In zal in deze blog kort proberen toe te lichten wat er zo bijzonder was.



Donderdag hebben wij een vergadering gehad. Zoals in een eerder blog besproken was ik bang dat deze bijeenkomsten de ontwikkelingen voor de opleiding in de weg zouden staan. Maar niets is minder waar. Sinds de start bij de MLI ben ik samen met mijn collega's bezig om ons TAE curriculum te verbeteren en dit gaat steeds sneller en beter. Collega's raken geënthousiasmeerd, denken divergent in plaats van binnen eigen kennisgebieden. Er lijkt een start gemaakt te zijn met een "wedstrijd" waarbij er steeds meer spelers op het veld komen die van elkaar willen leren. Ook het publiek (MT) raakt enthousiast, geeft de leiding uit handen en laat ons experimenteren.

Wat is er zoal bij ons veranderd:

  • wij werken met scrum in het TAE team
  • TAE studenten werken met Scrum 
  • Vergaderingen zijn teamoverleggen, wij bij focus ligt op doen en denken
  • Er worden experimenten opgezet, zoals klasoverstijgend leren, buddy onderwijs en integrale lessen. 
  • Er wordt gezocht naar nieuwe projecten i.p.v. blijven hangen in vaste patronen. 
Via een poster op de koffie automaat en mijn enquette wordt er ook gekeken naar de 21 eeuwse vaardigheden. Ook directeur was aan het zoeken en kwam met de opmerking dat hij wetenschappelijke artikelen had waarbij 21 eeuwse vaardigheden onderuit gehaald werden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten