donderdag 24 maart 2016

Feedback Annemarie (Go)

We hebben je trapmodel maandag al besproken, maar toch nog even de feedback bij elkaar. 
  • Het is je al goed gelukt om tot een overzichtelijk en behapbaar ‘model te komen, zonder dat het kracht verliest. Mooi. 
  • Bloom lijkt een passende taxonomie bij de doelen die je beoogt, gebruik je bewust de oude versie? 
  • De onderste rij, onthouden, vind ik het minst sterk in de lijst omdat deze niet specifiek is. Waarom kies je hier niet voor ‘de leerlingen herkennen de verschillende culturen in Nederland’. Bij de tweede stap moet je dan wat dieper gaan, bijv. ‘de leerlingen benoemen verschillen tussen de culturen in Nederland’. Deze bijlage helpt je denk ik https://www.utwente.nl/cit/organisatie/onderwijsorganisatie/website_examencommissie/toetsing_toetsbeleids/leerdoel/niveaubepaling_leerdoelen_Bloom.pdf
  • De feedback van de expertsessie heeft ook nog meerwaarde. Door het losweken van de rij leersituaties en de kolom syllabus Nederlands 3F creëer je meer ruimte voor de leerkracht om te spelen met deze aspecten. Bij Nederlands zou je wel onderscheid kunnen maken tussen receptieve en productieve verwerkingsvormen.
  • Voor je ontwerp nu kun je deze indeling hanteren omdat hij voor jou gevoel goed past. 

Je krijgt dus een Go, met nog wat ontwikkelingsgerichte feedback. 



Dit is natuurlijk geweldig nieuws. Een go en sturende feedback gericht op specifieke verbetermogelijkheden. Ik gebruik inderdaad de oude versie van Bloom. Dit is niet bewust, maar ik heb de twee modellen met elkaar vergeleken en de keuze op het "oude model". Omdat ik momenteel feedback krijg over het gebruik van het oude model, dat ik heb besloten het nieuw model van Bloom te gebruiken. Dit betekend opnieuw schuiven met mijn trapmodel. Hierbij ga ik de onderste rij voorzien van beter meetbare opdrachten. Hiervoor ga ik de link van Annemarie gebruiken als inspiratie moment. Uit de feedback van de experts komt naar voren dat er meer vrijheid voor de Nederlandse taal vervlechting moet zijn. Een idee is om niet elke laag van Bloom te verbinden met rechts een vaste keuze van de Nederlandse taal, maar met kleuren te gaan werken, waardoor de koppeling met de Nederlands taal te zien is. Ook moeten er theorieën geschaafd worden. Dit ga ik doorvoeren en oppakken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten