donderdag 6 april 2017

Interview naar aanleiding van de observatie

Naar aanleiding van de observatie die onze HBO stagiaire bij een les van mij had gedaan, kwam de vraag of ze ook met mij een interview mocht doen. Ze wil graag weten hoe ik het toch doe en voor elkaar krijg. Ik vraag haar hierop om verduidelijking. "Nou, alle andere docenten waar ik ben geweest, die vertellen wat studenten moeten doen en wat ze moeten weten en welke kennis ze moeten hebben", maar "bij jou in de les is iedereen hard aan het werk, komen studenten met vragen en kun jij ze antwoord geven of je koppelt ze aan iemand die ze kan helpen". "Hoe doe je dat?"!

Ze stopt even met het stellen van de interviewvragen op het papier. De nieuwsgierigheid is te zien op zijn gezicht en ik geef, na even wat denken antwoord. "het begint bij de eerste les, iedereen in mijn klas wordt betrokken bij het ontwikkelen van een groepsgevoel". "Hierbij steek ik veel tijd in het leren van leren en kennis delen en zoeken bij elkaar". Vervolgens worden er wisselende teams gevormd waar altijd, maar dan ook altijd iemand van de leerlingen de projectleider is. Hiermee kunnen ze XP verdienen, maar als de groep niet mee doet, ook XP verliezen. En het werkt erg goed.

Na het interview dat 30 minuten duurde, staat de stagiaire op, loopt door de klas en gaat zelf ook mee doen aan het project. Werken met projecten, met een duidelijke rol verdeling en XP! Super combinatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten