maandag 10 april 2017

Feedback van Tom Oosterhuis

Beste Corinne, Cindy, Esther, Sebastiaan, Maartje,

Dank voor de uitnodiging om feedback te geven op jullie toekomst scenario en aanpak om dit te delen met anderen.
Mooi op te zien hoe jullie je hebben laten voeden door denkbeelden van de WRR en andere systematische onderzoekers en denkers over beleid. Dat vind ik misschien wel jullie grootste verdienste. Dat je geleerd hebt dat het van groot belang is om te pendelen tussen je eigen praktijk en de wetenschappelijke/politieke theorieën en beleidsstukken om vervolgens je eigen plan te trekken en dat beleid te gaan beïnvloeden, mede vorm te geven. Dat is het soort metacognitie waar we in het onderwijs behoefte aan hebben. Niet slachtoffer zijn van wat andere bedenken, maar zelf invloed nemen!

Ik heb eigenlijk alleen wat gedachtes in de aanbieding over jullie idee van de toekomst. In grote lijn ben ik het met jullie eens. Echter ik mis -naar mijn bescheiden mening- een fundamenteel element: 'levensopdracht', het waarom van levenslang leren. Jullie spreken vooral over talent-ontwikkeling. Naar mijn idee is er daarnaast zoiets als waarden-ontwikkeling. Waarden en beperkende overtuigingen als negatieve waarden vormen zich in de vroegste jeugd door opvoeding en onderwijs. Onderwijs zou naast talentontwikkeling gericht moeten zijn op waardenontwikkeling. Het gaat om bewustwording van de eigen levensloop, het eigen levensverhaal. In gebeurtenissen met impact, positief en negatief vormen zich waarden (of beperkende overtuigingen).
Wanneer zoals jullie voorstaan onderwijs een mengsel wordt van formeel en informeel leren, op school en in de samenleving tegelijkertijd, dan moet de reflectie vooraf, tijdens en achteraf gericht zijn bewustwording van drijfveren. “Het lukt toch niet omdat…” is een beperkende overtuiging voortkomend uit gebeurtenissen die zich blijven herhalen totdat je zoiets “onschadelijk maakt” of  “die persoon inspireert me in zijn handelen omdat” bevat voor jezelf een kernwaarde waar vanuit je zelf ook wilt bijdragen aan de samenleving.


Door open opdrachten te vervullen in alle domeinen van de samenleving ontdek je persoonlijke kwaliteiten en kernwaarden. Van daaruit draag je bij, dat is ‘roeping’ of levensopdracht.
Je betrekt ouderen niet alleen bij de buurt, je betrekt jouw levensverhaal op dat van ouderen. Generatie-leren kan er zo ontstaan. Deze visie vind je terug in wat heet  “de positieve psychologie”. Daarnaast verwijs ik graag naar de zelfdeterminatietheorie waar autonomie, meesterschap en zingeving in balans leidt tot intrinsieke motivatie. Daaraan moet jullie toekomstscenario te toetsen zijn. Zie onder meer het prachtige boek Drive van Daniel Pink. Wat mijn betreft gaat het dus niet om een lerende economie worden, maar om steeds meer mensen te inspireren hun levensopdracht te ontdekken en aanvaarden. Niet economische maar menselijke waarde moet centraal komen staan.

Tot slot nog een opmerking over PIM. PIM is een vorm van feedback op basis van big-data. We weten uit onderzoek dat feedback op de zelfregulatie te kern is. PIM moet dat dus kunnen. Hij moet geen voorzegger worden, maar vragen steller over het leerproces. Op Wittering.nl voert het NRO een onderzoek uit naar mijn aanpak met het SOL-model en e-portfolio mevolution op dit vlak. Een bijdrage aan jullie PIM, hoop ik . Ik zie geen fysiek gestalte voor me in de toekomst, eerder een oortje zoals een talkshow-host…benieuwd wie er gelijk krijgt…
En benieuwd of jullie hier wat aan hebben. Alle succes!

Hr groet, Tom Oosterhuis, ontwikkelaar van de opvoeding- en onderwijsvisie
Sociaal Ontwerpend Leren (SOL-model) en e-portfolio mevolution.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten