Quest 1
De snelle ontwikkeling van de technologie, heeft er toe geleid dat onze maatschappij aan het transformeren is van een industriële- naar een informatie- of kennismaatschappij (Voogt & Pareja Roblin, 2010). Deze snelle ontwikkeling in de technologie zorgt ervoor dat kennis snel veroudert, met name in de technische sector. Technische scholen vragen zich dan ook af, of het verstandig is te blijven investeren in de overdacht van technische kennis, door middel van frontaal lessen of door meer gebruik te maken van digitale middelen. Naast dat technische arbeidsmarkt geeft aan dat aangeleerde kennis verouderd is als studenten gediplomeerd de school verlaten, geeft de markt ook aan behoefte te hebben aan studenten die kunnen samenwerken, complexe problemen kunnen oplossen (21e eeuwse vaardigheden) en te willen blijven leren (Trilling & Fadel, 2009). Technische scholen staan daarom voor de vraag " Hoe ontwikkelen wij studenten die bereid zijn die hun leven lang te willen blijven leren?", en "Hoe gaan wij studenten de 21e eeuwse vaardigheden bijbrengen?".
Trend: Digitalisering en de 21e eeuwse vaardigheden.
Kinderen op de basisschool werken al met een tablet en zullen op jonge leeftijd meegroeien met de digitale ontwikkelingen. Hoewel docenten en studenten aangeven dat de digitale ontwikkelen het onderwijs leuker maakt, zijn niet alle docenten in staat om met de digitale ontwikkelingen mee te groeien of te gebruiken (Nieuwenhuys, 2008). Omdat de ontwikkelingen in de digitale wereld snel gaan en studenten van verschillende leeftijden hier in aanraking mee komen worden scholen in Nederland aangeraden om te investeren in gebruik van digitale middelen en in trainingen voor docenten om te leren omgaan met deze middelen (VNO-NCW et al., 2016). Ook de docenten binnen het technisch onderwijs werken de laatste paar jaren steeds meer met computers en animatieprogramma's. Deze programma's nemen een stuk werk uit het handen van de docenten, maar simuleren ook probleem situaties die voor komen in het werkveld waardoor student actuele problemen geschoold krijgen.
Veel technische scholen werken met frontaal onderwijs. Bij frontaal onderwijs zitten de studenten veelal in een bus opstelling met de docent aan het stuur van onderwijs. Tijdens de les probeert de docent met praten zijn kennis over te dragen. Hoewel de bus opstelling in veel scholen nog voorkomt is de docent een stuk minder aan het woord. Scholen zijn aan het digitaliseren waarbij een krijtbord is vervangen door een beamer of een SMART TV. Boeken deels zijn vervangen door laptops, tablet's of een smartphone. Heeft de docent even niet het antwoord op een vraag, of kan hij het niet goed uitleggen? Dan komt Google met een alternatieve uitleg. De opkomst van applicaties dagen jongeren en volwassenen op een gepast niveau uit om problemen op te lossen. Denk hierbij aan Dragonbox, Sqular ,VR learning, maar ook aan de nieuwste techniek zoals Hololens. Het digitaliseren van het onderwijs is een trend die veel studenten zal treffen en van het onderwijs vraag om studenten te leren omgaan met de nieuwe techniek, zoals cloudcomputing, gepersonaliseerd leren en big data systemen (Kennisnet, 2016). De digitaliseren raakt alle studenten van basis onderwijs tot universiteit (Daniolos, 2015). Dit betekent voor technische scholen dat zijn studenten binnen krijgen die gewent zijn aan de digitale trends en een manier van werken hebben waar de technische school op moet aansluiten. Het gebruik van de digitale middel is een manier om kennis aan studenten over te dragen. Maar steeds bedrijven geven aan dat kennis te snel verouderd. Bedrijven pleiten daarom ook voor om een basiskennis niveau van studenten aangevuld met vaardigheden (Trilling & Fadel, 2009). Deze vaardigheden zijn onder andere samenwerken, communicatie- en evaluatievaardigheden (Van Vught, 2002) en zouden bereikt kunnen worden met coöperatief onderwijs. Deze vaardigheden zijn onderdelen van de 21e eeuwse vaardigheden en zijn volgens bedrijven vaardigheden die een studenten moet hebben om te kunnen functioneren in de informatie- en kennismaatschappij (Thijs, Fisser, & van der Hoeven, 2014). Technische scholen staan hiermee voor de vraag "Blijven we investeren in kennis, of gaan we meer investeren in 21e eeuwse vaardigheden?".
Welke drijvende kracht zou uitgewerkt kunnen worden in je eigen situatie en hoe?
Bij de trend Digitalisering worden docenten aangevuld door computers of apps. De vraag die hier bij gesteld kan worden is: " gaan we investeren in nieuwe ICT middelen, of blijven we meer de persoonlijke verbinding met bedrijven en ouders aangaan om persoonlijk onderwijs te blijven verzorge?". Bij de trend de 21e eeuwse vaardigheden is de vraag blijven we investeren in kennis door bijvoorbeeld frontaal onderwijs met ICT middelen of gaan scholen de stijgende vraag uit het bedrijfsleven, naar vaardigheden beantwoorden?
Scenariosjabloon MBO techniek (klik hier voor de onderbouwing)
|
Advies team Devils in disguise.
Digitalisering treft studenten al vanaf de basisschool tot het afstuderen. De sterke stijging in de inzet van de middelen en de doorontwikkeling hiervan heeft zijn grenzen nog niet bereikt, maar zorgt voor vraagstukken, maar ook mogelijkheden die het team Devils in disguise zou kunnen onderzoeken en verder uit kunnen werken. Om deze reden zou ik de Devil in disguise aanraden om digitalisering ver uit te werken.
De 21e eeuwse vaardigheden en dat met name de vraag of we moeten investeren in kennis of in vaardigheden is een ook een goed punt om uit te werken. Hoewel deze vaardigheden breed in de scholen leven is de trend, zoals hij beschreven is in deze blog, met name gericht op MBO scholen die technisch gericht zijn. Hierdoor betreft het maar een klein deel van de scholengemeenschap. Daarom wil de Devils in diguise dit punt niet aanraden om verder uit te werken.
Sebastiaan Boersma:8 punten
BeantwoordenVerwijderenJe start met een inleiding van de technologische ontwikkelingen en gebruikt hierbij een relevante bron als basis. Je gaat vrij snel naar de sector techniekonderwijs, om alle sectoren beter in beeld te krijgen zou je ook kunnen starten met trend-gevolgen voor onderwijs in het algemeen binnen deze trend- gevolgen voor mbo-gevolgen voor technisch mbo.
Trend is technologie; jij spitst toe op digitalisering binnen onderwijs. Je geeft al aan wat ontwikkelingen zijn m.b.t. digitalisering. Hier zou je nog meer bronnen bij kunnen zoeken ten behoeve van de onderbouwing. Je zoomt enkele keren wat snel door naar praktische voorbeelden. Om een goede redeneerlijn te verkrijgen zou het goed zijn om binnen de trend de drijvende krachten meer te duiden, keuzes hiervoor te verantwoorden en vervolgens de uitersten op deze drijvende krachten te benoemen. Op die manier wordt ook duidelijk of het gekozen sjabloon het beste binnen de trend past. De grenzen van de maatschappelijke opdracht kunnen met behulp van bovenstaande feedback beter in beeld gebracht worden.
Goed dat je al meerdere relevante bronnen gezocht hebt en je brainstorm bij het sjabloon geeft blijk van vermogen om allerlei opties te zien.
Let op je taal, een aantal zinnen loopt niet goed, het maakt je stuk wat lastig leesbaar.
Well done!