zaterdag 21 januari 2017

Quest 1: Trends en drijvende krachten

Opdracht: Ga op zoek naar voor jouw sector relevante trends en drijvende krachten. 
Trends, wat staat er ons te wacht en welke impact heeft dit op ons technische MBO onderwijs? Om hier een antwoord op te vinden heb ik verschillende collega's benaderd met de vraag "Wat zie jij voor ons onderwijs in de toekomst?". Maar ik ben niet de enige collega die deze vraag stelt. Binnen onze school wordt gezocht naar nieuwe trends, want we gaan verhuizen. En wij willen graag met een vooruitziende blik een schoolgebouw inrichten.

Binnen technische MBO scholen daalt het aantal nieuwe studenten (Meijerink, 2016). Hiervoor zijn verschillende oorzaken te noemen zoals het dalende aantal geboortes (CBS, 2015; Sariwating, 2015), dalende interesse voor het beroep en de stijgende complexiteit van het werk (Mulder, 2014). Volgens de gegevens van het CBS (2015), zullen de studenten aantallen blijven dalen en is Nederland aan het vergrijzen. De vergrijzing heeft ook zijn neerslag op het Technische docenten bestand.


Daarnaast wordt het binnen technische scholen steeds moeilijker om docenten te vinden die technisch up-to-date zijn, pedagogisch vaardig zijn en passie hebben voor lesgeven. Sinds in de invoer van passend onderwijs binnen de scholen, wordt er binnen de technische MBO sector gesproken over individuele leerwegen die als doel hebben het beste uit de student te halen. De vraag die hier bij gesteld wordt is "hoe gaan we individuele leerwegen ontwikkelen, bij een dalend aantal docenten?". Gaan we dit nog wel bereiken met docent begeleide onderwijstijd, of gaan computers een individuele leerwegen berekenen en de student het door heen leiden? Mulder (2015) geeft aan dat de ontwikkelingen in techniek erg snel gaan en studenten complex werk staat te wachten in de technische sector. Volgens de wet van Moore (2015), zal deze technische ontwikkeling alleen nog maar verder versnellen. Het technisch MBO levert direct potentieel personeel af aan de arbeidsmarkt of HBO. Het bedrijfsleven geeft aan studenten te zoeken die met de snelle technische ontwikkeling mee willen en kunnen groeien. (Trilling & Fadel, 2009). Toeleverende scholen kunnen niet aan deze vraag voldoen en leveren volgens het bedrijfsleven afgestudeerde studenten af die een aantal basisvaardigheden missen die nodig zijn in het bedrijfsleven (Trilling & Fadel, 2009). Hiermee doelt het bedrijfsleven op de 21st century skills. Omdat het sinds enige jaren mogelijk is voor bedrijven of andere instanties om diploma's af te geven (Sorgdrager, 1995) zijn er steeds meer bedrijven die overwegen hun eigen school te beginnen. Hiermee komt er steeds meer concurrentie om het dalende aantal studenten. Om de concurrentie met bedrijven en andere beroepen aan te kunnen blijven gaan,  staat er binnen de technische scholen de 21st century skills op de agenda. Maar menig docent weet niet goed hoe hij hier op in moet steken. Een veel voorkomde vraag is "richten wij ons onderwijs in op het opdoen van individuele kennis nu is het belangrijker om studenten te trainen op vaardigheden?".


Hier onder is een lijst met trends die volgens collega's gaan komen.



Zoals te zien is aan de rode kruizen, zijn niet alle toekomst trends door mij te onderbouwen met literatuur. Maar een groot deel al wel. Om alle collega's van de school te benaderen heb ik een blog op intranet geplaatst met daarin centraal een toekomst scenario van het onderwijs van 2030. Deze blog heb ik afgesloten met de vraag, "Welke trends zie jij voor de toekomst?". Helaas blijven online reacties uit, maar een collega van een andere school, sprak mij aan en melde dat hij een deel van mijn blog had gebruikt bij een presentie over Trends bij Summa. Volgende week ga ik met hem hier verder over praten.

Literatuurlijst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten