zondag 19 maart 2017

Onderwijs van 2030 versie 1

Bron afbeelding
De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van turen naar de toekomst. Wat komt er aan voor het MBO en wat lijkt mij leuk en wat niet. Veel lezen, heeeeel veel lezen en dan afstemmen met het team "Devils in Disguis". "Wat heb jij gevonden en wat vind jij hier van?", "Hoe kom jij aan die bron". Whatts app staat vol met kijktips, artikelen en vragen. Heerlijk, maar het kost ook veel tijd. Dit blok is verdeeld in 2 stukken. 1 deel doen je zelf en het andere is een teamopdracht. Het valt direct op dat de punten voor de groepsopdrachten minder zijn dan de individuelen. Ik vind het maar raar, want als er ergens veel tijd in zit is het het samenwerken en afstemmen van onze visie. Maar goed het is vandaag inlever dag en ik mag de eerste versie van het onderwijsscenario 2030 met jullie gaan delen. Hiervoor heb ik verschillende docenten benaderd om hun visie te vragen en dit, samen met de vele literatuur, maar ook nieuwsberichten proberen te vertalen naar een toekomstscenario.


1 opmerking:

  1. Quest 2. Feedback voor: Sebastiaan Boersma
    *Er zijn vier
    mogelijke toekomstscenario’s voor de eigen sector beschreven
    Je hebt je gericht op 4 scenario’s: geindividualiseerd en diversiteit, gesocialiseerd en diversiteit, geindividualiseerd en uniformiteit, gesocialiseerd en uniformiteit. Deze scenario’s heb je uitgewerkt.
    *Elk scenario beschrijft verwachte
    ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze naar vernieuwingen binnen onderwijs (vorm en inhoud).
    Je schetst allerlei ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze ontwikkelingen naar het onderwijs. Hierbij valt op dat je je iets meer richt op vorm en organisatie dan op inhoud.
    *De scenario’s zijn inhoudelijk
    consistent en komen overeen met
    kwadrantextremen
    Mooi zoals je in scenario 4, uniform en gesocialiseerd, het voorbeeld van onderwijs in de community geeft. Ook geef je aan dat het volgen van een bepaalde community verplicht is . Dit is een voorbeeld van een goede uitwerking van de kwadrantextremen. Ook in scenario 3, uniform en geindividualiseerd, lees ik een mooi voorbeeld over het programmeren of stimuleren van hersenen.

    *De scenario’s bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school
    Dit had je nog wat duidelijker kunnen inbedden in je scenario’s.
    *De scenario’s zijn geschreven met behulp van de speculatieve methode van back-casting. De scenario’s moeten
    aannemelijk zijn. Alleen feiten en
    voorspellingen die de scenario’s
    ondersteunen worden gebruikt.
    Je hebt hier een aantal mooie voorbeelden van laten zien in je scenario’s, prima gedaan.
    *De scenario’s reflecteren een visie op onderwijs. Elk scenario verbindt verschillende (maatschappelijke en economische) ontwikkelingen aan verwachte veranderingen binnen het onderwijs.
    Dit laat je in voldoende mate zien. Zo is het onderdeel diversiteit duidelijk door ontwikkelingen in de maatschappij gevoed in jouw scenario 2.
    *In de scenario's zijn (voor de betreffende sector) verrassende en vernieuwende elementen beschreven
    Zeker, je scenario’s zijn soms prikkelend, zeker scenario 3!
    Aantal XP (max 20)
    Ik ken je 16 punten toe (indiv) voor quest 2.

    BeantwoordenVerwijderen