Bron afbeelding |
zondag 19 maart 2017
Onderwijs van 2030 versie 1
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2017
(78)
-
▼
maart
(15)
- Loop ik nu XP mis?
- Visie wordt visueel
- Ruwe ideeën challenge day
- Quest 3 inleveren
- Onderwijs van 2030 versie 2
- Feedback uit werkveld
- Quest 2 even op een rijtje
- Artikel
- Onderwijs van 2030 versie 1
- SWOT en Confrontatie matrix
- Mobiliteit in Beweging (MIB)
- Feedback werkveld: MEd Kessels
- Veel gedoe..
- 1e bijeenkomst visiegroep
- Bedankje
-
▼
maart
(15)
Quest 2. Feedback voor: Sebastiaan Boersma
BeantwoordenVerwijderen*Er zijn vier
mogelijke toekomstscenario’s voor de eigen sector beschreven
Je hebt je gericht op 4 scenario’s: geindividualiseerd en diversiteit, gesocialiseerd en diversiteit, geindividualiseerd en uniformiteit, gesocialiseerd en uniformiteit. Deze scenario’s heb je uitgewerkt.
*Elk scenario beschrijft verwachte
ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze naar vernieuwingen binnen onderwijs (vorm en inhoud).
Je schetst allerlei ontwikkelingen tussen nu en 2030 en vertaalt deze ontwikkelingen naar het onderwijs. Hierbij valt op dat je je iets meer richt op vorm en organisatie dan op inhoud.
*De scenario’s zijn inhoudelijk
consistent en komen overeen met
kwadrantextremen
Mooi zoals je in scenario 4, uniform en gesocialiseerd, het voorbeeld van onderwijs in de community geeft. Ook geef je aan dat het volgen van een bepaalde community verplicht is . Dit is een voorbeeld van een goede uitwerking van de kwadrantextremen. Ook in scenario 3, uniform en geindividualiseerd, lees ik een mooi voorbeeld over het programmeren of stimuleren van hersenen.
*De scenario’s bevatten een onderbouwing van de maatschappelijke opdracht van de school
Dit had je nog wat duidelijker kunnen inbedden in je scenario’s.
*De scenario’s zijn geschreven met behulp van de speculatieve methode van back-casting. De scenario’s moeten
aannemelijk zijn. Alleen feiten en
voorspellingen die de scenario’s
ondersteunen worden gebruikt.
Je hebt hier een aantal mooie voorbeelden van laten zien in je scenario’s, prima gedaan.
*De scenario’s reflecteren een visie op onderwijs. Elk scenario verbindt verschillende (maatschappelijke en economische) ontwikkelingen aan verwachte veranderingen binnen het onderwijs.
Dit laat je in voldoende mate zien. Zo is het onderdeel diversiteit duidelijk door ontwikkelingen in de maatschappij gevoed in jouw scenario 2.
*In de scenario's zijn (voor de betreffende sector) verrassende en vernieuwende elementen beschreven
Zeker, je scenario’s zijn soms prikkelend, zeker scenario 3!
Aantal XP (max 20)
Ik ken je 16 punten toe (indiv) voor quest 2.