Het is lastig, maar het is te doen. Het schrijven van een "innovatie analyse", alhoewel het woord innovatie een lastig woord voor mij is. Want wat momenteel speelt er niet echt een innovatie plaats in ons team, of onze vakgroep. Is er wel behoefte aan een innovatie, zo vlak voor de vakanties, verhuizing en het opsplitsen van de school? Uit de analyse van een medewerkers tevredenheid onderzoek komt de behoefte verdekt opgesteld naar voren. Werkdruk, deze wordt (net als bij veel andere scholen) aangedragen als te hoog en onprettig. Als team nemen we werk aan van het MT en als individu nemen we werk aan van onze studenten en ouders. Daarnaast lopen er ontwikkelingen van de docent parallel aan de vragen van docenten aan elkaar. Met andere woorden, werkdruk ontstaat door het "ja zeggen" en aannemen van activiteiten. Het direct koppelen van deze extra activiteiten komt niet op de jaartaak te staan, maar toch nemen wij als docenten het werk aan. Waarom vraag ik mij af en wanneer zeg je dan "nee" tegen een collega/student/ MT? Het lijkt mij daarom interessant om stil te staan bij de vraag: "welke innovatie kan ik ontwikkelen/ inzetten, om de werkdruk te verlagen en docenten bewust te maken van de keuzes die ze maken bij het aannemen van werk".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten