donderdag 28 april 2016

Even staat alles stil...

Bron afbeelding
Nee niets ernstigs aan de hand, maar de combinatie ziek zijn en werkdruk wordt mij even te veel. Ik stap even van de wervelende draaimolen van het onderwijsland. Hoofdpijn, stress en een boel tegenslagen gehad in de afgelopen paar dagen. Op het werk staat de boog erg strak, want alles moet door, niet alles hoeft een 9 of 10 te scoren, maar er mag geen compromis gemaakt worden in de kwaliteit. Ik heb er even genoeg van, de molen draait ook als ik er niet op zit! Morgen zie ik wel verder... nu naar huis, paracetamol en onder de wol en morgen weer vol gas er tegen aan.

maandag 25 april 2016

Lezing alumni MLI

Zo de kop is er af. Vandaag is de presentatie geweest voor dit LA. Er is een gastlezing met een alumni student. Het is goed om van haar te horen waar ze uiteindelijk is uitgekomen en waar haar struikelblokken liggen. Zij verwijst naar de doorloop van haar leerroute van LA 2 naar LA 5.
Belangrijke punten die als aantekening heb genoteerd zijn:

  • Onderzoek het belang van "Pedagogisch tact".
  • Talent interactie = talent+ gedrag+ context
  • Autonomie is belangrijk
  • Software: MaxQDA
  • Boek: Onderwijzen en onderzoek van eigen makelij, P.Pont

Aftrap LA 5 I

Bron afbeelding
Vandaag de eerste dag van LA 5 deel I. Ik heb de planning bekeken en het ziet er naar uit dat wij vandaag een rustig dagje hebben. Ik heb daar de "balen van". Rustig op school, betekent druk thuis en dat is nou net wat ik deze week niet kan gebruiken. Veel vergaderen, plannen en een vliegtuig naar Grenoble nemen voor een vergadering van drie dagen.... Ik heb de afgelopen maanden wel vaker de binnenkant van een hotel gezien, maar het begint nu wel te vervelen. Reizen, praten, uit eten en dan alleen op je kamer wat TV kijken of in mijn geval, juist ja. Studeren.

Dit betekent ook dat ik volgende week niet bij de bijeenkomst kan zijn. Daar heb ik al helemaal de balen van. Volgende week is zo te zien een mooie en leerzame bijeenkomst. Zit ik een beetje in het vliegtuig. Voor de mensen die nu denken, "wat doet die gast moeilijk", is het misschien goed om te weten dat ik een ongelofelijke vliegangst heb. Heb je ooit een stoel gezien in het vliegtuig waar de vingerafdrukken in het kunststof zitten gedrukt? Daar heb ik gezeten. Het is maar een vlucht van 3 uur, maar toch ik moet ook weer terug. Maar rijden is 24 uur voor een retour en ook nog een stuk duurder.

Goed vandaag maar eens kijken wat dit LA gaat brengen.  

maandag 18 april 2016

Een week om te vergeten

het is hectisch, druk en ik voel mij warrig de laatste paar dagen. Ik wist dat deze week er aan zat te komen, want zo verlopen de toetsweken eigenlijk altijd. Maar toch was deze week anders dan voortgaande. Ik moest loslaten, iets wat ik niet goed kan en wat na mijn idee ook nog niet goed gelukt is. Maar het moet, wil ik mijn kop boven het "woeste water" houden.

Wat is er dan anders dan vorige keren, vraag jij je misschien af. Deze week is de stormingsfase van ons team geweest. Bij elke project doorloop je de 4 Tuckmans stadia te weten: forming, storming, norming en  preforming. Elke fase wordt achtereenvolgens doorlopen om het hoogst haalbare te halen, de preforming stadia.

3 níeuwe collega's een drukke toetsweken en veel verantwoordelijke taken, deed mij beslissen taken te verdelen, iets wat ik niet graag doe. Ik heb het inzicht, weet wat ik wil en kan een inschatting maken hoe lang ik er over doe. Door taken uit handen te geven heb ik een drempel overwonnen, maar daar moest ik later de zure vruchten van plukken. Veel ging er fout, ik kwam niet aan mijn opdracht van de MLI toe en in de avond was ik moe tot op het bot.

Om toch de MLI een plek te geven in deze week heb ik in de avond op de iPad mij ingelezen op de stukken, materiaal verzameld en onderzocht wat een mogelijk onderzoek waard is. Helaas nog geen item gevond, maar wel contact gelegd met collega's die ideeën hebben voor een onderzoek.

Labels

Tijdens het bloggen kun je berichten voorzien van een label. Dit is echt Super handig, want een lezer kan, door op een label te klikken, alle aanverwante berichten lezen. Nu komt het, je kunt je berichten ook voor zien van een label dat past bij de beoordeling. Pak je beoordeling ruberic er maar eens bij en voorzien ieder bericht van een label dat past bij je beoordelingskader. Klik bij een willekeurig blog op het label en kopieer dan het URL adres en plak deze in je beoordelingsformulier of zelf assessment. KLAAR! Echt het werkt perfect!

maandag 11 april 2016

Beoordeling LA 2

Bron afbeelding
Klaar, vandaag staan alle producten op N@tschool. Het inleveren ging bijna vlekkeloos, er zat een product in een van mijn inlever mappen. Een resultaat van miscommunicatie in de opdracht. Maar na een mailtje met de beheerder van N@tschool, die overigens erg snel reageerde, kreeg ik de rechten om nog een product in te leveren en verdween het foute product automatisch. Het voelt goed om dit LA af te sluiten. Hopelijk is het resultaat ook een goed waard. Zo niet dan blog ik daar natuurlijk weer verder over. Zit jij nu straks in LA 2 en weet je van gekkigheid niet wat voor en achter is? Loop je te zoeken naar duidelijkheid en houvast en krijg je als reactie,"het is zwemmen"? Dat klopt!

Deze periode voelde voor mij als zwemmen in zwaar weer en heeft mij zeker een aantal rimpels opgeleverd. Maar de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt heeft wel tot een boel goede ideeën geleid en veel veranderingen. Het is rot om te zeggen, maar ook jij kunt straks het gevoel hebben dat je verdrinkt en dat je het niet gaat redden. Zoek geen antwoorden bij de docenten en ook niet in een boek, maar ga de discussie met elkaar aan. Zoek samen met je scrumteam naar een route, onderzoek eerst wat Instructional Design is voordat je verder gaat met het bedenken van een herontwerp. Dit heeft mij veel hulp geboden. Wil je toch iets van houvast hebben? Misschien heb je iets aan de volgende hyperlinks.

P.S al mijn berichten hebben een label, dus mocht je iets meer gerelateerde berichten zoeken, klik dan op het label. Of maak gebruik van het zoekvenster.

Heel veel succes!
Sebastiaan Boersma; "Meester de Fries"

donderdag 7 april 2016

In de krant

Vandaag kreeg ik een mailtje en een bedankje via de post. In het pakketje dat de postbode vakkundig door de brievenbus had geduwd, zat een poster voor de lerarenbeurs met mijn gezicht en quote er op. Daarnaast een oplage ter promotie van de lerarenbeurs met het interview er in. Ik had het interview eerder al gelezen om toestemming te geven. Maar nu ik het in mijn handen heb en de andere interviews lees, voelt het toch niet iets anders. Hierbij een foto van het artikel:


maandag 4 april 2016

Participatie in het ontwerpbureau

Zo met een flinke lachbui hebben we vandaag een punt achter de SCRUM team gezet. Alles kwam voorbij:

  • OPLETTEN
  • Houd je feed bek
  • Ik zit lekker in mijn zelf assessment
  • stap in je zelf assessment
  • zullen we de groeps app nu opheffen? (inside joke)
heerlijk gelachen, maar toch een beetje wrang dat dit team als *Content team* vandaag zal stoppen.
Rest ons nog om te kijken naar ons ontwerpbureau. En eerlijk is eerlijk, het was een leuke tijd, waarin veel is geleerd. We hebben echt ons best gedaan, maar we konden geen leerpunten aangeven waar we als team in tekort hebben geschoten. 
Bedankt team!




Feedback: zelf assessment

Met de billen bloot, zo voelt het even. Vandaag heb ik mijn zelf assessment ingevuld en ik heb deze gedeeld met de rest van de klas. De eerste indruk geeft mij wisselende gevoelens. Ik hoor zuchten, opmerkingen zoals; 'moet dat zo?', of  'ik ga dat zo echt niet doen'. Iedereen moet zijn eigen weg naar de beoordeling vinden. Dit is de mijne, een weerspiegeling van hoe ik kijken naar dit LA en de zaken die ik heb geleerd. Is het (on)voldoende, goed? Ik weet niet hoe de beoordeling zal zijn. Ik weet alleen dat ik echt naar mijn eigen gevoel een plek heb weten te geven in de beoordeling. In de blogs ben ik niet altijd even enthousiast geweest over de leerdrempels die ik heb moeten nemen, of obstakels die ik heb moeten nemen. Maar het staat er, het is klaar! Ik hoop dat ik iemand kan inspireren. Heb je vragen of feedback, ik hoor het graag op deze blogpost.

Herontwerp

Bron afbeelding

Het is zo ver! Tijd voor het herontwerp. Echt een maand geleden had ik echt geen idee waar mijn curriculum analyse in zou eindigen, laat staan een idee voor het herontwerp. De analyse toont verschillende onderwerpen die staat te popelen om verbeterd te worden. Een mailtje brengt bij mij een eureka moment. Maar dat is pas het begin. Het team TAE, waar ik deel van maak is onderhevig aan drastische veranderingen. 2 collega's vallen weg en al het werk komt de schouders van mijn collega en mij te liggen. Dubbele uren draaien, mentorklas extra en geen uitval van andere uren. Gewoon pro deo! Het duurt een aantal maanden, de werkdruk en stress hopen zich in een rap tempo. Daarnaast nog de MLI en natuurlijk mij gezin. De juiste balans vinden en vooral niet overspannen raken. Als ik heel eerlijk ben, zijn er dagen geweest dat ik het gevoel had dat het mij teveel werd. Ik was erg prikkelbaar en divergent denken was er niet bij. Gericht werken om mijn hoofd boven water te houden. Dit was geen zwemles, dit was proberen te blijven drijven in een rivier vol piranhas. Maar ergens in deze tijd is er iets veranderd. Het team is gegroeid en de ervaring die ik opdoe in de master wordt vaak direct omgezet naar tools in de de vergadering. Onderwijs staat nu ook weer op de agenda, wat willen wij, wat is goed, bewezen, wie-doet-wat en niet vertrouwen op wat we gewent zijn, maar opstaan om verder te kijken.

De laatste dagen buig ik mij over de vraag 'wat gaat mijn idee voor het herontwerp zijn'? Een vraag die zich door alle gelezen wetenschappelijke stukken, de gesprekken met de directie en collega's niet makkelijk te beantwoorden lijkt. Ook de grote hoeveelheid feedback, die bedoelt is om mij verder te brengen is zo overweldigend soms, dat het voor mij moeilijk is om de route naar het herontwerp te vinden.

Uit de curriculum analyse kwam dat burgerschap beter kan. Er wordt nu gewerkt met een boekje waarbij burgerschap afgedekt wordt. Dit is voldoende om het deel burgerschap te dekken voor het diploma, maar het is een doorn in het oog van het management. Zij zien burgerschap meer als een manier om de de studenten uit te dagen verder te denken en kritisch naar informatie te kijken. Dit komt naar voren in gesprekken met het MT en de directeur en sluit aan bij de verscherping van burgerschap. De visie van Summa college is dat wij het beste uit de studenten halen. Er wordt in de strategie verwezen naar de 21e eeuwse vaardigheden.

Om het vak burgerschap gestalte te kunnen geven in een opleiding zouden de ontwikkelingen in de maatschappij naar de klas gehaald worden. Het gebruik van actuele ontwikkelingen en de aansluiting zoeken of vinden bij wat de student bij wat ze nu bezig houdt en stil te staan bij hoe andere studenten daar tegen aan kijken. Om te weten wat er vandaag speelt, vertrouwen veel studenten op het nieuws dat binnenkomt op de telefoon of op media sites. Daarnaast komen een aantal studenten in aanraking met gratis kranten als ze met het openbaar vervoer naar school komen.

Mijn idee is dan ook "het nieuws in de klas te halen". Dit kan natuurlijk via de alom bekende papieren versie, maar dit heeft als mogelijk nadeel dat hier kosten aan verbonden zijn. Maar er zijn ook gratis versies beschikbaar. Denk hierbij aan Metro, maar ook NU.nl of zelfs Dumpert. Het bespreekbaar maken van wat er vandaag leeft in de maatschappij heeft als voordeel dat de student een verse mening heeft of er nog naar zoekt. Een systematische implementatie van "het nieuws in de klas", kan leiden tot debatgroepen, discussie forums of een goed gesprek met elkaar. Hierbij staan, goed luisteren, communiceren, samenwerken, media wijsheid, kritisch denken en informatie vaardigheden centraal. Deze punten vinden weer een goede aansluiting bij de 21e eeuwse vaardigheden.

Het nadeel van "het nieuws in de klas halen", is dat de beoordeling voor het vak burgerschap zich zo niet makkelijk laat vastleggen. Het aanbieden van vooraf bepaalde lesstof heeft als voordeel dat de toetsing gericht is op het geleerde of beoogde kennis- en vaardigheidsniveau. Het is daarom belangrijk bij het "nieuws in de klas halen" dat er een beoordelingsmethodiek of beoordelingsmodel wordt gebruikt, waarbij per burgerschap domein richtlijnen gegeven zijn die meetbaar maken welk niveau behaald moet/kan worden. In mijn trapmodel heb ik getracht hier een verbinding in te maken. Via het model van Bloom en de vervlechting met Nederlands, heb ik voor een dimensie van burgerschap handreikingen voor docenten aangeven. Via de taxonomie van Bloom wordt het niveau geduid. Via een kleur en een kleuren index is er een vervlechting met Nederlands zichtbaar gemaakt. In de beschrijving staat staan handvatten voor producten die studenten als bewijs kunnen of moeten aanleveren. In het trapmodel is veel ruimte gegeven voor de keuze van lesmateriaal. Hierdoor behoudt de docent zijn vrijheid.

Voor het trapmodel heb ik één dimensie uitgewerkt. Er zijn er echter vier. Het verder uitwerken van mijn trapmodel zal uiteindelijk beoordelingsboekje voor de docent en student worden, waarbij studenten gericht werken aan de opbouw van burgerschapsvaardigheden en de onderbouwing hiervan zoals beoogt in de kwalificatiedossiers.

Het tot stand komen van het herontwerp, trapmodel, de vervlechting van Nederlands, de koppeling met 21e eeuwse vaardigheden en de taxonomie van Bloom is gedaan aan de hand van wetenschappelijke stukken.  Deze zijn terug te vinden in de literatuurlijst. Een groot aantal verbindingen heb ik in een conceptmap weergegeven.

zondag 3 april 2016

Mijn kop op het gebouw


Een beetje verbaast zit ik naar de app van mijn schoonzus uit Den Haag te kijken. Ze staat op de bus te wachten als ze ineens een bekend gezicht ziet. Ik heb wel eens gezegd dat ik met mijn kop op een bushokje zou kunnen komen te hangen met de campagne voor de lerarenbeurs. Maar dat was natuurlijk een geintje. Er zouden posters van A2 formaat afdrukt worden en niet het formaat wat ze gebruiken in een bushokje. Maar nu printen ze er een die groter is dan een bushokje. hahahaha ik kan er wel om lachen.

dinsdag 29 maart 2016

Lean in Summa

Even totaal iets anders. Niet omdat het moet...... juist ja!
Vandaag een sessie Lean op locatie gehad. Een training waarbij, wij als medewerkers bewust worden gemaakt op onze invloed op de werkdruk. Tja dat wij werkdruk hebben en dat deze steeds verder aan het stijgen is dat zal voor veel docenten geen onbekend fenomeen zijn. Dat hierdoor de "burn-out", net zo geaccepteerd is als een verkoudheid, dat gaat misschien te ver. Maar dat er iets moet gebeuren aan de werkdruk dat is duidelijk. Dus lean op school. Voor mij geen onbekend vak, want ik geef er nu al een tijdje les in. Maar het leuke van deze bijeenkomst is, dat ik nu met een andere bril naar het leren aan het kijken ben. Overal waar ik kijk is de training flexibel, maar gestandaardiseerd met verschillende tools. Tot zelfs de muziek aan toe. Ook deze is, jawel gestandaardiseerd.

zondag 27 maart 2016

Feedback Trapmodel


Deze week ben ik weer up and running. Niet ziek, nee de auto besloot er met op te houden en was niet meer te redden.
Bron foto
Wel nu een nieuwe auto moeten kopen en dat ging niet soepel. Goed op dit verhaal zit je natuurlijk niet te wachten. Dus over naar de MLI. Vandaag heb ik alle feedback van mijn teamgenoten ontvangen en hieronder samengevat. Ik heb het complete overzicht met namen van de teamgenoten even op een beveiligde link gezet.
Deze is via deze link te lezen
  1. Duidelijke bronnen gebruikt. Bronnen worden goed toegepast.
    Verdere uitwerking herontwerp met bronnen verder uitwerken dan zit je op level 3 denk ik.
  2. Veel interactie met collega’s. Oplossingsgericht en verder: kan ik er nu niet uithalen in deze pitch

donderdag 24 maart 2016

Feedback Annemarie (Go)

We hebben je trapmodel maandag al besproken, maar toch nog even de feedback bij elkaar. 
  • Het is je al goed gelukt om tot een overzichtelijk en behapbaar ‘model te komen, zonder dat het kracht verliest. Mooi. 
  • Bloom lijkt een passende taxonomie bij de doelen die je beoogt, gebruik je bewust de oude versie? 
  • De onderste rij, onthouden, vind ik het minst sterk in de lijst omdat deze niet specifiek is. Waarom kies je hier niet voor ‘de leerlingen herkennen de verschillende culturen in Nederland’. Bij de tweede stap moet je dan wat dieper gaan, bijv. ‘de leerlingen benoemen verschillen tussen de culturen in Nederland’. Deze bijlage helpt je denk ik https://www.utwente.nl/cit/organisatie/onderwijsorganisatie/website_examencommissie/toetsing_toetsbeleids/leerdoel/niveaubepaling_leerdoelen_Bloom.pdf
  • De feedback van de expertsessie heeft ook nog meerwaarde. Door het losweken van de rij leersituaties en de kolom syllabus Nederlands 3F creëer je meer ruimte voor de leerkracht om te spelen met deze aspecten. Bij Nederlands zou je wel onderscheid kunnen maken tussen receptieve en productieve verwerkingsvormen.
  • Voor je ontwerp nu kun je deze indeling hanteren omdat hij voor jou gevoel goed past. 

Je krijgt dus een Go, met nog wat ontwikkelingsgerichte feedback. 



maandag 21 maart 2016

Pecha kucha


http://danielnester.com/tag/pecha-kucha/
Zo de stress zit er goed in. Niet omdat ik zenuwachtig ben voor de presentatie. Nee dat niet, maar het is dat ik mijn verhaal nog niet heb kunnen oefenen voor een ander. Meestal heb ik een "oefenronde". Gelukkig had *team content* er geen probleem mee dat ik 6 minuten van hun tijd gebruikte. 20 dia's 20 seconden. Ik heb mijn Pecha Kucha vol met mijn eigen emoties gestopt. Waar liep ik tegen aan. High lights tonen, maar ook een beetje vals spelen door 1 dia 3 keer terug te laten komen en alleen de kaders te veranderen. Ook een klein trucje toegepast:

  1. onderin loopt een aftelklokje mee ( de ronde balletjes) is hij rood dan zit mijn tijd er bijna op voor die dia. 
  2. Meta data voor de beoordeling staan onder in de dia. 
  3. Iedereen heeft een hand-out van mijn trapmodel. Klaar om stevige feedback te krijgen. Dat moet op een top niveau zijn. (graag de lat hoge dan mijn ambitie leggen.) 
Nieuwsgierig geworden? Download mijn Pecha Kucha dan hier!
P.s. vanwege de afbeeldingen is hij wat traag bij het downloaden. 


Zelf assessement

Vandaag heb ik weer eens kunnen kijken naar de eindbeoordeling van deze periode. Het is een zelf assessment waarbij ik mijn leerproces analyseer en reflecteer op hetgeen wat ik opgeleverd heb. Om het assessment te onderbouwen moet er bewijs aangeleverd worden waaruit blijkt dat ik het gewenste niveau bereikt heb. Dit zit mij een beetje dwars. Niet het zelf assessment, maar het verbinden van bewijs aan het assessment. Na een middag divergent denken heb ik een aantal ideeën. Ik heb ze getest en er is een manier die met kop en schouders boven de andere uitsteken.

Ik wil deze kennis niet voor mij alleen houden en realiseer dat dit een probleem is waar meerdere studenten uit mij leerjaar tegen dit probleem oplopen. Ik heb daarom het idee gedeeld en een korte instructie gegeven. Zij waren erg enthousiast en hebben mij gesimuleerd een blogje te schrijven.



donderdag 17 maart 2016

Trapmodel definitief/ Evaluatie matchbox


Feedback, Feedback en nog meer feedback! Ik loop tegen de muur omhoog. Waarom staat mijn trapmodel stil? Ik denk dat het de vele en grote hoeveelheid feedback is. Volgens het team *Content* mijn ontwikkelteam, moet ik stukken schrappen om eenvoud te zien. Volgens Annemarie mogen er dubbelingen uit. Met deze informatie in mijn hoofd ga ik aan de slag en ik kleed mijn trapmodel stevig uit. Alleen de structuur, de werkelijke draagkracht van het design tonen. Het kost mij moeite om alle verworven kennis, de uren van koppelen en onderbouwen nu te gaan afbreken.

Maar het moet, de eenvoud is de kracht en een uitnodiging voor anderen om in te haken. Maar dit ga ik niet alleen doen. Ik kijk naar het model van de evaluatie matchbox en kijk naar de tweede trap. Het opstellen van een focusgroep. Dit is helaas niet mogelijk in de korte tijd die ik nog heb, maar ik kan wel de experts benaderen los van elkaar en de feedback van hun bij elkaar gebruiken om een betere trapmodel te krijgen. Ook de klas kan ik vragen. Het voordeel van de focusgroep is dat het een groot deel van het evaluatiebord behandeld.

dinsdag 15 maart 2016

Evaluatie Matchbox

De Evaluatie matchbox. Enige dagen geleden maakte wij kennis met deze matchbox. Een manier om je ontwerpproces te evalueren. Ik snap dat dit een goede tool is en dat het moet komen tot een verbetering van onder andere mijn trapmodel, maar jemig wanneer moet ik dit gaan doen? 2 Fte minder, 2 Fte op inwerkbasis en een inloop van 0.6 Fte. Daarnaast het ontwikkelen van Symbol. Nu het projectleiderschap erbij en het ontwikkelen van het curriculum van TAE. Ook de ouderavond niet vergeten en de plaatsingsbijeenkomsten, meeloopdagen, intake plus verwerking en oh ja les geven. Pff ik zie echt niet in hoe ik het moet gaan doen. Ik krijg bijna geen lucht bij het idee dat ik dit met mijn collega's en studenten moet gaan doornemen. Op mijn rooster zijn veel grote gaten te vinden, maar die geven alleen aan dat daar juist de werkdruk het hoogste is. Bah wat een baal periode, ik ga met stress naar huis, met stress aan het werk en nu zorgen over hoe ik dit in goed banen ga leiden of is het nu lijden?

maandag 14 maart 2016

Trapmodel (klaar voor feedback)

Hierbij, na vele uren zoeken, vergelijken en opstellen en weer overnieuw
beginnen mijn trapmodel voor Burgerschap en taal.

zaterdag 12 maart 2016

Positieve verschuiving (gevolg van scaffolding?)



Vandaag kijk ik terug op een hele vruchtbare week. Nou ja grotendeels dan. Maandag, dinsdag en
woensdag had de griep mijn in de greep, maar donderdag was deze grotendeels verdwenen. Het recept van grootmoeder had goed geholpen. Het was de donderdag en vrijdag die in het teken stonden van grote veranderingen. In zal in deze blog kort proberen toe te lichten wat er zo bijzonder was.

donderdag 10 maart 2016

Promo film

OCW, daar gaat de telefoon weer. OCW staat in het scherm. He hallo, wil je mee werken aan een promofilm? Natuurlijk, uiteindelijk werd het een leuk interview met een korte weergave in de profilm.


woensdag 9 maart 2016

Eerste aanzet trapmodel

Na vele stukken literatuur gelezen te hebben en uren schuiven, toon ik met trots mijn eerste aanzet voor het trapmodel. Nog 5 velden (de zwarte velden) en dan ben ik klaar voor feedback.



dinsdag 8 maart 2016

Ministerie van OCW (deel 2)

Het is tijd om naar huis te gaan. De vergadering is net voorbij en net als gisteren heeft de griep ook vandaag een stevig grip op mijn lichaam. Ik loop naar de fietskelder en net voordat ik op wil stappen gaat mijn telefoon. Normaal neem ik op, maar ik twijfel toch even. Toch maar even opnemen, misschien is het belangrijk. Een reclamebureau, ik val even stil en denk "vast verkeerd verbonden". Maar nee ze wisten mijn naam en al snel kwam er een link naar het interview voor het blad van OCW en de lerarenbeurs. Ze hadden mijn artikel gelezen en zouden graag een quote van mij gebruiken. Natuurlijk geen probleem, oké maar ze willen het ook graag wegzetten met een foto van mij. Das even andere koek, maar goed leuk en wel apart. Ik ben benieuwd!

maandag 7 maart 2016

Middag blokken

Mijn ogen schieten van links naar rechts. De focus is er wel, maar mijn studie ontwijkend gedrag ook. Sms'jes van school, appjes van de studenten, de mailbox vol. Ik zak langzaam weg in de bulk aan afleiding, mijn focus is even weg. Waar moet ik naar toe? Wat wil ik doen? Goed dan even de focus erbij om divergent te denken en te doen. Focus op vrij denken en dan pas convergent werken. Maar goed er is dus wel wetenschappelijke literatuur over burgerschap te vinden, maar het is goed en vooral diep graven. Of kan ik het nog niet goed genoeg, dat graven naar informatie.... Ik weet nu in ieder geval hoe ik de volgende keer beter kan doen. Blokken in de bibliotheek en de muziek aan om alles af te sluiten. Telefoon weg, even geen multitasking (als dit bestaat) en focus of verwijzingen, overleg met het team, directie en de mensen in de bibliotheek. Spreek je netwerk AAN. Tjonge jonge jonge dat had ik moeten weten, ik ben daar echt een slak in, maar het werkt dus doe het dan ook!!
Zo mijzelf even genoeg op de noten gegeven. Maar ik merk dat ik deze LA mijzelf blijf tegen komen. Al is het maar een beetje studie afwachtend gedrag. Dat is moeilijk om te accepteren, maar het is wel waar ik aan mag blijven werken.

Ik denk nu terug aan de eerste woorden tijdens de presentatie van dit LA, "het is zwemmen". Ja dat is zo, het voelde als zwemmen, met een loodgordel om tegen de stroming in, maar het einde is inzicht. Er vallen steeds meer loodblokjes van de gordel en volgens mij is de kreet "de laatste loodjes wegen het zwaarst" nu op mij niet van toepassing. Ze worden steeds lichter naarmate ik steeds beter begrijp waar ik nu eigenlijk naar toe ga en wat er aan mij anders moet. Juist, nu dat laatste stukje zwemmen nog. Hoop alleen dat er hier geen haaien zijn.......

Curriculum analyse (Feedback Annemarie)

Het is net iets na 12.00 en ik lees de mail van Fontys door. Daar verschijnt ineens het goed nieuws van Annemarie. Een voldoende voor mijn curriculum analyse en de aansluiting bij de feedback van Sabine. 

Het doet mij goed om te lezen dat er woorden in staan als: helder, duidelijk, overzichtelijk en actief betrokken. Het is een pluimpje die ik mijzelf opspeld, want ik moet heel eerlijk zijn, het heeft mij veel tijd en energie gekost om voor mijzelf in kaart te krijgen hoe ons curriculum eigenlijk in elkaar zit en waar er ontwikkelkansen liggen. Maar dit pluimpje is niet alleen voor mij! Mijn speciale dank gaat uit naar Roel Burger, die mij altijd scherp houdt en met mij de materie induikt en beren op de weg voor mij wegjaagt. Ook een speciale dank aan team * Content * voor de vele manier van feedback en kritische vragen en leuke anekdotes.