Er ligt een specifieke vraag naar
vaardigheden van studenten die hen in staat moeten stellen opgedane kennis toe
te passen in complexe werksituaties. Bedrijven vragen om studenten die geleerd
hebben te leren door gebruik te maken van de 21e eeuwse vaardigheden.
Door alleen frontaal onderwijs aan te bieden kan niet aan deze vraag voldaan worden
en zullen studenten de aansluiting met het bedrijfsleven missen. Door het
frontale onderwijs te verrijken met coöperatief leren zullen studenten actief
werken aan de 21e eeuwse vaardigheden en leren zij te werken met
complexe problemen. Dit gebeurt in heterogene groepsverbanden waarbij kennis
opgedaan wordt door samen te leren. Coöperatief leren zal de leerprestaties van
studenten verhogen en de studenten met verschillende capaciteiten uitdagen het
beste uit het team te halen, door te werken naar het groepsdoel. Aan het coöperatief leren kleeft een aantal
risico’s, maar deze zijn goed te ondervangen door docenten te trainen in
feedback geven en tijd te nemen om coöperatief leren te implementeren. Coöperatief
leren is een effectieve manier om studenten met een speciale leervraag te
prikkelen en stimuleren om actief mee te doen. Dit draagt mogelijk bij aan het terugdringen van het aantal
VSV-studenten. Door coöperatief leren hebben studenten zin in school en zin om
te leren. Investeer daarom in de vaardigheden van studenten die hun in staat
stellen om een leven lang te kunnen leren.
Wil je meer lezen? Download dan hier mijn visiestuk.
Wil je meer lezen? Download dan hier mijn visiestuk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten