maandag 27 maart 2017

Loop ik nu XP mis?

Het is 17.00 en we zitten in de collegezaal. Even slaat bij hart iets sneller en voel ik een rode gloed op mijn gezicht, want er klinkt het "lang zal ze leven", voor mijn 41ste verjaardag. Leuk, echt leuk, maar toch, dit maak ik niet elk jaar mee en het voelt een beetje onwennig. Na het lied gaat de zak met chocolade eieren de zaal door. Nu de college aftrap. Het is een vraag, van iemand die feedback ontvangen aan het onderzoeken is. Of wij willen meewerken aan een enquête. Er volgt een goede uitleg over o.a. het anoniem zijn maar ook de koppeling aan het PCN nummer. Top ik tekenen voor toestemming.

Dan een terugblik op de gamificationdag van 25 maart. Helaas kon ik hier niet bij zijn, in verband met het vieren van mijn verjaardag. Uit een inventarisatie bleek dat veel studenten wel naar deze dag konden, dus misschien kan ik nog iets meepikken uit deze presentatie. Zelf heb ik vorig jaar een trainingssessie van Sem van Geffen gevolgd, waardoor ik erg geïnspireerd raakte. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het ontwikkelen van opdrachten waarbij studenten "een Battle" aangaan met elkaar. Een collega van mij heeft hier 2 films van gemaakt en gepubliceerd op You Tube. Maar daar hielt voor mij de gamification niet op. Ik had de smaak te pakken en ik heb elementen van LA 4 en Gamification gebruikt om de lessen van januari tot en met juni 2017 te verbeteren. Zo ontwikkelde ik een blog voor studenten van leerjaar 1 om een zeepkist wagen te bouwen en de studenten van leerjaar 2 om een elektrische auto te bouwen. Hierbij werken zij met een gamekaart (Go/ No GO) een teamblog en een individuele blog. Tot nu toe is het een groot succes voor de student, het leerproces en voor mij een eye opener.

De studenten die afgelopen zaterdag naar de Gamificationdag zijn geweest krijgen 10 XP toegekend. Wat gaaf, denk ik in eerste instantie, maar kort daarna gevolgd door een knagend gevoel, zou ik ook in aanmerking komen voor extra XP, omdat ik vorig jaar al ben geweest?


Visie wordt visueel

Heel vele uurtje praten, schetsen en afstemmen heeft geleid tot een draaiboek voor onze film scenario van ons gekozen toekomst scenario. Trots, moe en blij zijn de woorden die nu door mij heen gaan. Veel kijk plezier.


Ruwe ideeën challenge day

Voor de challengeday zijn we als team bezig met het ontwikkelen van een programma. Dit zijn onze ideeën:

- Studenten benaderen het lokaal en zien onze Infographic.
- Studenten worden voorgesteld aan PIM
- Er start een Moovly film
- Er volgt een activiteit die met gamekaarten.
- Bij de afronding ontvangen de deelnemers een presentje.

zondag 26 maart 2017

Quest 3 inleveren


Vandaag is het tijd om Quest 3 in te leveren. Hoewel deze Quest pittig was, ben ik blij met het resultaat. Het resultaat laat zich niet alleen wegen door het inleveren van deze Quest, maar met namen de vonk die het onderwijsteam maar ook de studenten heeft gegeven. Samen met de docenten durven kijken naar de toekomst van onderwijs en de wensen langs de beren leggen. Samen met de studenten kijken naar de toekomst van techniek, engineering en nieuwe auto's. Ze vonden het echt leuk en gaven in de evaluatieronde van afgelopen vrijdag aan hier vaker bij stil te willen staan. Ook tijdens de MIB, zijn er veel leuke gesprekken geweest over de toekomst van het onderwijs, is er gekeken naar het scenario en zijn er leuke contacten gelegd. Een echte win, win situatie.

dinsdag 21 maart 2017

Onderwijs van 2030 versie 2

Naar aanleiding van Onderwijs van 2030 versie 1, kreeg ik hele goede feedback van Isabelle Franssen. Ik heb haar feedback verwerkt in een tabel en al haar punten meegenomen om een verbeterde versie van Onderwijsscenario 2030 te maken. De verwerking van de feedback heb ik opgepakt door een tabel te maken en stuk voor stuk de punten van Isabelle te verwerken in mijn toekomst scenario's. Wil je weten wat de feedback van Isabelle was? Scroll dan verder naar beneden.

maandag 20 maart 2017

Feedback uit werkveld

Netwerk vanuit Corinne (zie blogbericht netwerk Ondernemend onderwijs), werden elementen uit scenario 2 wel herkend. Zo gaat hogeschool Avans werken met heterogene leergemeenschappen en staan zij zelfs open om daarbij basisschoolleerlingen voor uit te nodigen. Ze willen werken aan maatschappelijke en sociale vraagstukken. Vanuit het MBO (MEd docent) komt een positief signaal over de scenario's en de visie hierop. "



Wat een goed samenhangend verhaal. Het is goed te lezen. Interessant omdat je ontwikkelingen goed aan elkaar koppelt. Hugo gaat een mooie toekomst tegemoet! Dit stuk zegt veel over je visie op onderwijs of beter nog de visie op leren J.Gaaf!". -MEd. G.Kessels-.
(uit netwerk van sebastiaan)

Helaas was het voor de collega's van het MBO niet mogelijk om voor de deadline schriftelijk feedback te geven, maar is de feedback later wel afgeven. Klik hier om dit in te zien. Wel gaven zij aan de scenario's realistisch en innoverend te vinden. Het VO (locatie directeur) en PO (Directrice) geven aan dat scenario 3 minder aannemelijk is en angstaanjagend.

Quest 2 even op een rijtje

Totaal overzicht, altijd makkelijk bij het zoeken
Legenda
Q1: = Quest 1
Q2: = Quest 2
Q3: = Quest 3
Q4: = Quest 4


zondag 19 maart 2017

Artikel

Enige weken geleden werd ik gevraagd of ik geïnterviewd mocht worden voor een artikel voor het magazine van onze school. Na mijn akkoord duurde het ook niet lang voordat een journalist, van het schoolblad met mij contact zocht. Een datum werd geprikt voor een interview en een week na het interview kreeg ik de opzet en mocht ik er op reageren. Op 18-03-2017 viel het magazine bij mij en alle andere 2000 collega's op de de mat. Even snuffelen en ja daar, het artikel. Toch wel gek om jezelf terug te lezen.


Onderwijs van 2030 versie 1

Bron afbeelding
De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van turen naar de toekomst. Wat komt er aan voor het MBO en wat lijkt mij leuk en wat niet. Veel lezen, heeeeel veel lezen en dan afstemmen met het team "Devils in Disguis". "Wat heb jij gevonden en wat vind jij hier van?", "Hoe kom jij aan die bron". Whatts app staat vol met kijktips, artikelen en vragen. Heerlijk, maar het kost ook veel tijd. Dit blok is verdeeld in 2 stukken. 1 deel doen je zelf en het andere is een teamopdracht. Het valt direct op dat de punten voor de groepsopdrachten minder zijn dan de individuelen. Ik vind het maar raar, want als er ergens veel tijd in zit is het het samenwerken en afstemmen van onze visie. Maar goed het is vandaag inlever dag en ik mag de eerste versie van het onderwijsscenario 2030 met jullie gaan delen. Hiervoor heb ik verschillende docenten benaderd om hun visie te vragen en dit, samen met de vele literatuur, maar ook nieuwsberichten proberen te vertalen naar een toekomstscenario.


donderdag 16 maart 2017

SWOT en Confrontatie matrix

Bron afbeelding
Buurten, lezen en brainstormen. Tussen de lezing door was er in Helmond bij de landelijke bijeenkomst  Mobiliteit in Beweging (MIB) nog wel even tijd om samen met een aantal collega's naar mijn team scenario "Diversiteit + Gesocialiseerd onderwijsscenario 2" te kijken. Toch handig als je met al je collega's even een dagje weg bent. Dus lezen, buurten en brainstormen en nog een collega naar zijn menig vragen. Alles uitgewerkt in Excel en hierbij het resultaat.
De confrontatiematrix die er bij zit in, is gemaakt naar eigen inzicht. Het was geen onderdeel van de Quest, maar gewoon leuk om even mee te experimenteren.

Scroll naar beneden voor de feedback die op mijn SWOT is gegeven.

woensdag 15 maart 2017

Mobiliteit in Beweging (MIB)

Vandaag hebben we verschillende trainingen gehad. Yes een studiedag voor alle automotive docenten. De geur van Diesel, Benzine, olie en koelvloeistof en de onmiskenbare zwarte vegen op handen en voorhoofd. Echt mijn ding! Na het ontvangen van de uitnodiging voor de landelijke bijeenkomst  Mobiliteit in Beweging (MIB) heb ik mij snel ingeschreven, maar helaas waren de lezingen die gegeven werden door Master docenten al vol, maar er waren genoeg alternatieven.

In de pauze stond de zaal vol met bekenden. Oude studiegenoten, oud collega's en mensen die ik ergens van ken, maar niet meer weet waarvan. Maar natuurlijk van de MLI, Danielle Q.

Buurten, lezingen en brainstormen. Tussen de lezing door was er in Helmond bij de MIB nog wel even tijd naar samen met een aantal collega's naar mijn team "Diversiteit + Gesocialiseerd onderwijsscenario 2" te kijken. Toch handig als je met al je collega's even een dagje weg bent. Opvallend zijn de verschillende ideeën die mensen hebben over het onderwijs. Van "ik zie het wel", tot "ik hoop dat we samen gaan werken".


dinsdag 14 maart 2017

Feedback werkveld: MEd Kessels

Als team zijn we druk bezig de scenario's af te stemmen. Feedback uit het werkveld is hierbij erg belangrijk om onze visie scherp te stellen. Het vinden van de juiste mensen in mijn schoolomgeving is lastig, maar in mijn netwerk zit MEd. Dhr Kessels. Ik heb hem benaderd en enige dagen later kreeg ik de feedback. Hierbij zijn visie. Echt gaaf dat hij mee wilde werken. Maandag gaan we als team hier naar kijken en eventueel ons scenario verwerken.

zaterdag 11 maart 2017

Veel gedoe..

Deze week, was een drukke week. Op school staat het bol van de enquêtes
en de verhuizing naar Helmond. Maar ook thuis is er een volle agenda. Ik zet strepen door activiteiten om mijn hoofd boven de stress uit te houden. Normaal is stress voor een deel te managen, maar er is ook een (ongezond) deel stress waar ikzelf geen invloed op heb. Dit zijn de momenten wanneer ik afhankelijk ben van input van anderen. Deze afgelopen twee maanden stonden in het teken van de ongezonde stress. Ik moet wachten op de levertijd van anderen en de kwaliteit die zij leveren. Zelf ben ik graag aan hèt roer om processen te sturen of te begeleiden, maar dat ben ik nu even niet. Zo hadden wij drie maanden geleden de hypotheek helemaal rond gemaakt, komt de Hypotheker met de vraag of we nogmaals een werkgeversverklaring willen aanvragen en bankpapieren, want zij hadden vertraging opgelopen bij het aanvraag proces en P.s oh ja dat betekent dat je nog geen hypotheek hebt, maar wel de bankgarantie is wel afgeven. Dus als je geen hypotheek van ons krijgt mag je deze schuld wel even betalen..... dus je snapt het stress, big time. En ook boos want ik had alles tot in de puntje geregeld en dat is slechts een voorbeeld van de ongezonde stress van deze afgelopen maanden. Een ander voorbeeld is dat ik meerder malen contact zoek met collega's buiten de muren van onze school. Dit doe ik door te bloggen op intranet, hoewel er meer dan 800 collega's zijn er 0 reacties, ook op een tweede blog komen geen reacties. Deze voor LA moet ik juist anderen betrekken bij het toekomst scenario en mijn collega's wil ik niet weer lastig vallen. Zij krijgen al zoveel vragen van mij en ik begin een bias te zien in de antwoorden. Nieuwe visies en een frisse kijk, daar hoopte ik op maar helaas.

vrijdag 10 maart 2017

1e bijeenkomst visiegroep

Vandaag was de eerste bijeenkomst en de opkomst was groot. De multidisciplinaire samenstelling van docenten, teamleiders, masters, medewerkers van de diensten en wisselende taken van de aanwezigen zorgden voor een brede invalshoek rondom het thema van vandaag. Deze eerste bijeenkomst staat het verkennen van verschillende onderwijsvisies van andere scholen centraal. Zo komt de visie van Niekee voorbij, maar ook van het Finse onderwijs (Pasi Sahlberg). Ook wordt Biesta zijn visie op het onderwijs aangehaald. Al met al worden de onderwijsvisies van MBO, HBO, Montessori en buitenlandse scholen onderzocht. Misschien is onderzocht niet de juiste term, maar pas verkennen beter. Er was 45 minuten de tijd om de visies van andere scholen te lezen en de bevindingen met elkaar te bespreken.

Hierna volgde een kennis dialoog. Iedereen team gaf aan hoe hij de visie heeft gelezen/ geïnterpreteerd, om vervolgens de bevindingen te bespreken. Over all conclusie, onze visie is mooi, maar weinig toe aan een update. Meer insteken op de visie op het onderwijs en wat vinden wij goed onderwijs is het advies. Daarmee wordt de visie op de manier van visie uitwerken ook aan de kaak gesteld. Niet een visie beschrijven dat sociaal wenselijk is, maar vanuit de docent. Beschrijf wat goed onderwijs is en dan hoe wij als school daar aan werken. Nu beschrijven wij als school meer wat onderwijs is en het belang hiervan.

Ons team bracht het volgende in:

  1. Leren is buiten je comfortzone stappen, hierbij hoort nieuwsgierig zijn, zelfstandig denken, een ondernemers geest en het zelfvertrouwen om keuzes te maken. 
  2. Dit vraagt van onze docenten om de studenten te prikkelen en te stimuleren om kritisch, creatief en rationeel te denken, door docenten en student elkaar te laten stimuleren het beste uit zichzelf te halen en dit met elkaar te delen.
  3. Hierbij is de gedachten dat leren niet het vullen van een emmer is maar het ontsteken van een vlam. 
De gezamenlijke input van het team zal op 10 april 2017 verder uitgewerkt worden, om als school naar een gezamenlijke visie te komen. Helaas kan ik op die datum niet aansluiten, omdat ik dan examen heb voor de MLI Challege Day. 

woensdag 8 maart 2017

Bedankje

Maanden hebben we gewerkt aan lesmateriaal, onderwijsvisie, toetsing en afstemming van het lesmateriaal op de doelgroep. Veel evalueren, reflecteren en vooral late uren en lange dagen. Maar het project is afgerond en de vertaling van de boeken is klaar. De vertaling werd eerst bij mij neergelegd, maar door het lage aantal beschikbare uren is dit uitbesteed aan een vertaalbureau. Deze periode ontvingen wij een bericht van Erasmus + (de subsidie verstrekker) met een dank voor onze inzet. Toch leuk!



dinsdag 21 februari 2017

Participeren in een visiegroep

Vandaag is het rond, ik ga participeren in een adviesgroep die gaat kijken naar de visie van onze school. Bij deze bijeenkomst zitten voornamelijk afgestudeerde Master opgeleide docenten, of medewerkers die betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van het visiedocument voor onze school. Spannend ik heb er echt zin in. De volgende opdrachten worden aan de adviesgroep voorgelegd;





1. Kort onderzoek naar de ontwikkelingen/actuele inzichten op het vlak van
                   onderwijsvisie.
2. Nadrukkelijke aandacht binnen de onderwijsvisie voor “any century skills” en
                   innovatieve, eigentijdse didactiek.
3. Advies over aanvullingen of aanpassingen van de huidige onderwijsvisie om:
•  deze voor de onderwijsteams heel concreet en beter toepasbaar te maken.
•  deze aan te laten sluiten op de huidige trends en ontwikkeling. (in het MBO)
•  het imago van Summa als “voorloper” in het MBO te versterken.
•  te concretiseren hoe teams en docenten op dit vlak kunnen ontwikkelen.
•  Deze tot een “levend” geheel te maken


Hierbij een kort overzicht van de mailtjes of agenda afspraken. Ik heb de naam van de organisatie weggelaten, omdat ik geen toestemming gevraagd heb om haar naam te publiceren. 




Leren vindt overal plaats

Helaas zat ik niet in deze auto....
Dat leren overal kan plaatsvinden bewijst mijn leerplek van vandaag. Zo zit ik vandaag knus in de auto te wachten op mijn zoon die aan het sporten is. Hij sport in een zaaltje dat op een schoolplein staat en deze school heeft Eduroam. Dus ik kan als docent op het internet. Toen mijn zoon vroeg, "ga jij vandaag met mij mee naar het sporten", heb ik mijn laptop gepakt en een usb lamp. Daar zit ik nu te bloggen en Quest 2 uit te voeren. #leren is leuk, #leren kan overal.

maandag 20 februari 2017

Ruwe opzet Quest 2

Vandaag samen met de studiegenoten van LA 4 lekker aan het werk geweest. We hebben nogmaals gekeken naar elkaars uitwerking van Quest 2. Wij kwamen tot een conclusie dat wij, desondanks we bij verschillende scholen werken en onderwijsniveau's, toch redelijk me eenzelfde blik naar de toekomst van het onderwijs te kijken.
Hoewel mijn Quest 2 typefouten heeft wil ik hem toch als ruwe versie met jullie delen.

vrijdag 17 februari 2017

Interview

Dinsdag heb ik een afspraak met de "journalist van het Summa College". Hij wil graag met mij praten over mijn Masteropleiding. Dit ter promotie van de lerarenbeurs. Maar ze zijn ook geïnteresseerd in mijn afstudeer onderzoek naar VSV getallen. Het interview, wordt samen met nog een aantal Master studenten, verwerkt in een artikel van het Summa Magazine. Ik ben wel een beetje zenuwachtig, want de publicatie gaat naar al mijn collega's binnen de school.

donderdag 16 februari 2017

Presentatie en publicatie

Vandaag is het zo ver, een drukke dag. Eerst naar het werk en de examens van "First steps in Automotive Industy opstarten". Niet echt een makkelijke klus, want het inloggen is eigenlijk altijd een probleem. Het inloggen op zichzelf niet zo, maar hoe was de routing ook al weer. Gelukkig heb ik nog 90 minuten om dat uit te zoeken. Net voor het examen nog even contact zoeken met Professor M.Reiner om de laatste controles uit te voeren en de examenkandidaten activeren. Om 10.30 gaan we van start omdat het een examen is dat Europa breed wordt ingezet is er weinig ruimte mogelijk in het schuiven van tijden, dus valt de start van het examen samen met de pauze van de studenten. Goed zij eerder om pauze en ik nog even de laatst stressige momenten voor de start. Iedereen komt binnen en kan direct starten en zoals het de regels van het examen orgaan ECQA dit van bij eist, moet ik nu de zaal verlaten. Geen invloed van de docent die het vak gegeven heeft is de visie van de ECQA. Helder en ook eerlijk. Als iedereen zich aan deze code houdt heeft het resultaat een sterke waarde.

Ik kan nu naar beneden rennen, bepakt en bezakt daal ik de trap af om mij te begeven naar het station. Het was even moeilijk kiezen, want de auto van de zaak is ook beschikbaar, maar in de trein kan ik 4 uur werken en in de auto kan ik 4 uur niets doen. Toch maar naar de NS en inklokken met de pas. nog 4 minuten, sh*t dat wordt rennen. Met het zweet in de nek en een tas vol materiaal sta ik te kijken naar de trein die langzaam komt binnen rollen. Koffie en Wifi aan boord, deze docent is in zijn nopjes. Twee uur en drie overstappen later sta ik met mijn rug tegen het voetbalstadion van Enschede en zie in de verte Symbol, het bedrijf waar ik de afgelopen jaren regelmatig ben geweest, Eerst om trainingen te volgen maar de afgelopen ander half jaar om les materiaal te ontwikkel en het niveau af te stemmen op de doelgroep. Heel veel lezen, feedback geven en daarnaast nog een Master. Maar vandaag kom ik voor de presentatie van mijn ervaring in de les, de presentatie van ons boek en een afsluiting van het project.

Er zijn vandaag niet zoveel mensen, maar wel toonaangevende namen met de hoge functies. Twee weken geleden is er ook een bijeenkomst geweest, waar 100 man was. Maar goed, de presentatie verloopt goed. Er komen een aantal vragen, maar deze worden in de presentatie allemaal beantwoord. Na afloop nog een aantal kleine vragen, maar verder krijg ik te horen dat het zeer duidelijk was. Daarna een hapje en een drankje, kaartjes uitwisselen maar ook een stukje marketing. Als het rustiger wordt weer de trein in en naar huis. Vanmorgen om 7.45 vertrokken en 20.30 weer thuis. Dag donderdag, hallo vrijdag.

Visiegroep

Vandaag heb ik de uitnodiging gekregen om te participeren in een werkgroep met Master studenten, die onder leiding van een onderwijskunde gaan kijken en praten over de visie van het Summa College. Daarnaast wordt er gekeken hoe wij als Masters de visie kunnen omzetten naar actieve werkvormen.

dinsdag 14 februari 2017

Publicatie

Zo hadden we gisteren nog een gesprek met elkaar over het publiceren van een artikel in een vakblad, gaat vandaag de telefoon. Of ik bereid ben om mee te doen met een interview voor master studenten voor het maandblad van Summa College. En dag zeg ik natuurlijk JA. Natuurlijk en als dat nog niet genoeg is, "wil je misschien participeren in het praktoraat?" euh tja euh JA natuurlijk, maar MLI FIRST.

Van participeren naar presenteren

Bij aanvang van de MLI ben ik gaan participeren in een Europees project waarbij Engineers vanuit verschillende landen, samen met verschillende organisaties zoals ECQA, LSSA, ISCN, Erasmus++, SYMBOL en INNO ++ samen met ROC ter Aa en het Summa College werken aan een lesboek. Dit lesboek moet zorgen voor een Europees breed uitdragen van het beroep Automotive Engineer. Als docent ben ik benaderd om mijn kennis en onderwijsskills te delen zodat er een passende lesmethodiek ontstaat om de studenten te trainen. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de Bloom levels die het uitgangspunt zijn geweest voor verschillende auteurs uit verschillende automotive organisaties. De bijeenkomsten hebben de afgelopen anderhalf jaar regelmatig plaatsgevonden, maar nu is het project afgerond. De afronding vindt plaats door een presentatie aan een beperkt aantal gerenommeerde en toonaangevende organisaties in de automotive engineering industrie. Donderdag gaat deze presentatie plaatsvinden en ik ben gevraagd om mijn ervaringen te delen. Ervaring over de lessen die ik heb geven met het nieuwe lesmateriaal, de examinering en mijn bevindingen. Echt super gaaf. Het participeren was niet altijd even makkelijk, de werkdruk de communicatie en visies waren niet gelijk verdeeld. Maar het staat er 1 boek en opdrachten boek met powerpoint slides en een training voor trainers in 4 verschillende talen. Echt super, super ja super gaaf.



vrijdag 10 februari 2017

Snotneus

De afgelopen twee dagen is er weinig tijd geweest voor de studie, nee dat zeg ik niet goed. Er was wel tijd, maar er was ook de griep. De afgelopen 4 weken is ons huis de vaste standplaats geworden voor elk griepvirus uit Nederland. Manne manne man, 3 kids met een snotneus en slapeloze nachten. Ook mijn vrouw en ik moeten er voor de zoveelste keer diep door het stof en de griep accepteren.

Nog even en dan is het lente en mag de griep plaats maken voor kriebels.

woensdag 8 februari 2017

Broodkruimels

Op zoek naar een antwoord op de vraag "wat is de toekomst van het onderwijs".



The Future Belongs to the Curious from Skillshare on Vimeo en Sight from Robot Genius on Vimeo.

De komst van ons transport