donderdag 13 oktober 2016

Geen interview

Alles stond in de tas, lokaal geregeld de docenten uitgenodigd. Helaas, een spoed geval komt er tussen en de interviews worden afgelast. Morgen even kijken of het naar volgende week verzet mag worden.

woensdag 12 oktober 2016

Interview 2 en 3

Bron afbeelding
Ik heb net interview 2 en 3 afgerond. Interview twee liep wat moeizaam. Ik merkt aan mijzelf dat ik sturende vragen aan het stellen was en ik aan het afwijken was van de vraagstelling zoals hij op papier stond. Aan het einde van het interview, wat ook een half uur korter duurde, gaf de geïnterviewde aan de diepgang te missen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling van een diepte interview. Ik had nog twee bonus vragen die ik niet gesteld had. Deze waren eigenlijk al beantwoord door de geïnterviewde, maar ik had ze nog niet gesteld. Gelukkig gaven deze vragen wel het gewenste resultaat. Waarom ging het niet goed en bij de eerste en derde gesprek wel? Ik denk dat het antwoord te vinden is in de manier waarop ik het gesprek inging verkeerd is geweest. Ik liet veel vrijheid toe, wat past bij een semi-gestructureerd interview, maar ik gaf te veel ruimte om te praten over het onderwijs en de rol van de docent. En dat is niet wat ik wil onderzoeken. De lb'er is ook docenten en langzaam ging het gesprek van lb'er naar klassensituaties. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar toch gebeurde het. In gesprek 3 heb ik hier geen ruimte voor gegeven en bleef de focus vooral liggen op de rol van de lb'er.  Morgen ga ik interview 4 en mogelijk 5 ook houden.

Interview 1

Bron afbeeling
Ineens gaat het heel snel, december hijgt al in mijn nek en ik voel de druk in de opleiding sterk toenemen. De grote hoeveelheid "just in time" huiswerk, of eigenlijk "just to much" huiswerk, naast LA 5 II zorgt voor stress en onoverzichtelijkheid. Gelukkig is LA 5 1 goedgekeurd, is 1 van de 3 instrumenten goed gekeurd en heb ik mijn eerste interview en observatie gehad. Vandaag ga ik weer een interview doen. Maar ik doe er gelijk 2. Staat de teller op 3 van de 6 interviews. Morgen ga ik nog twee interviews doen. Dat tikt gelijk lekker aan. Een interview is lastiger te plannen. Deze college heeft een overvolle agenda en is 1 dag in de week vrij. Deze week ga ik kijken hoe ik dit kan aanpakken. Mogelijk ga ik over drie weken het interview voeren. Dan zijn er geen lessen en dus ruimte in de agenda van mijn collega.

Er is mij ten oren gekomen dat de eerste studenten gestopt zijn met de opleiding. Ik vind het vreemd dat ik geen gesprek met hun heb gehad. Dit terwijl de lb'ers en de zorgcoach en teamleider op de hoogte zijn van mijn vraag "interview met exit studenten". Daar ga ik vandaag achter aan.

maandag 3 oktober 2016

Kennis dialoog: Structuur 1

Vandaag staat in het teken van Structuur. Mintzberg en Keuning, twee taaie boeken met name Mintzberg. Echt niet door heen te komen. Waarom, ik weet het niet, het is Nederlands maar wat een droge uitgebreide, niet door te komen, zucht..... stof. Keuning schrijft een stuk prettiger, gebruikt voorbeelden en is voor mij sneller te begrijpen. Goed, daar staan we dan, met z'n drieën en dan nu de aftrap. Na een 60 minuten is de dialoog voorbij. Ik ga  met een goed gevoel voor de groep weg, wetende dat niet de feedback die zal komen, niet positief zal zijn. De reden hiervoor is dat wij niet echt een dialoog hebben kunnen voeren. De hoeveelheid materie is daarvoor simpelweg te groot. Het is uiteindelijk meer een presentatie geworden dan een dialoog. Balen natuurlijk, maar toch hebben wij met z'n drieën een goed gevoel er over. Reden hiervoor is, we hebben erg veel geleerd over structuur, hebben deze kennis proberen te delen en hebben daarnaast erg veel met elkaar gecommuniceerd. Via Skype nog wel, wat bellen en appen naar elkaar is simpelweg niet te doen. Het gebruik van Dropbox is hierbij een onmisbare tool geweest die het mogelijk maakte om met elkaar te werken in het zelfde document. Zonder Skype en Dropbox was het echt niet gelukt.

We zitten op de gang, na te praten, als de eerste feedback binnen komt. En inderdaad, geen voldoende, maar voldoende. De eerste reactie is weerstand, hoe zo, en hoe moeten wij nu weten hoe een kennisdialoog goed gevoerd moet worden. Het duurt even, maar we realiseren dat de kennisdialoog zelf een formatief product is, en dat wij geleerd hebben van de vorig groep, en dat de volgende groep weer van ons heeft geleerd. Uiteindelijk zullen de kennisdialogen steeds beter worden en uiteindelijk zien wij een gezamenlijke groei van elkaar.

De feedback van onze kennis dialoog zal ik in een volgende blog verwerken.

Communicatie methodes

Vandaag zijn we aan de slag gegaan met communicatiestijlen. Er was een presentatie in de collegezaal en hoewel er hard werd geprobeerd ons iets te vertellen over het "levelen" in een gesprek , kwam het niet echt tot uiting. Jammer, want een rollenspel, of het presenteren van deze video's hadden voldoende kunnen zijn om de bijeenkomst in kleine groepen te kunnen oefenen.

zondag 2 oktober 2016

Kennisdialoog: onderwerp structuur

Morgen een bijzonder momentje. Samen met Henk en Hein ga ik een kennisdialoog voeren met de klas. Het onderwerp is "structuur" en het moet gezegd worden. De lesstof is droog, volgens mij is zand alleen nog droger dan deze lesstof. Boek open, dicht, weer open en op Google. Om de presentatie goed voor te bereiden is het van belang dat we goed overleg hebben met elkaar. En dat is lastig als je ver uit elkaar woont. Een uurtje op maandag langer blijven heeft geen zin. Om deze reden hebben we vandaag een Skype account aangemaakt. En dat was even wennen. Chatten, lachen en meters maken. Vandaag om 15.00 begonnen en het is nu bijna 23.00. Goed er heeft eten tussen gezeten, maar het was een flinke run. Dan tig dia's terug naar zeventien en de focus op de dialoog, ten minste dat willen we. Wij blijven toch docent en tja, neurobanen volgen is makkelijke dan nieuwe neurobanen vormen. Desondanks ik al 13 jaar les geef, het is toch even spannend om voor de groep te staan.

Klik hier voor de presentatie en hand-outs

donderdag 29 september 2016

Interview en observatie

Zo de kop is er af. Mijn eerste interview met mijn college en daarna een observatie van 3 gesprekken. Hierna nog met de collega een feedback gesprek gehad. Ik wilde graag weten wat hij van het interview vond. Opvallend was een van zijn antwoorden hierin. "ik had het idee dat je met je vragen ergens naar toe wilde, maar ik weet niet wat" en "een aantal van jou vragen hebben  mij aan het denken gezet, waarom doe ik het zo en wat kan er beter". Ik heb daarom nog eens naar mijn vragen gekeken. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik vragen stel, maar niet aanstuur op een antwoord. Wel een sturing op de deelvragen. Dit bleek later in het feedback gesprek naar voren te komen. Zo nu nog een 2 uur film transcriberen.

maandag 26 september 2016

Interview en observatie GO

Ik krijg de rust niet in mijn kont vandaag, een orkest van zenuwen speelt in mijn maag. De grote berg werk die op mijn pad ligt begint een plekje te krijgen op mijn zenuwen. Ik sta op en ga even lopen, trap op en weer af, en dan nog een keer naar de derde etage van de Fontys lopen. Mijn stappenteller en hartslagmeter houden de stand goed bij. Ik sta stil, halverwege de tweede verdieping, "waar ben ik mee bezig?", zeg ik tegen mij zelf. Weglopen voor wat er komt is het juiste om nu te doen. Zitten, plannen en zo werkt stress management. Ik loop terug naar de bibliotheek, pak mijn spullen en loop met een stevige pas de trap op naar de eerste. Even kletsen met een paar klasgenoten en dan, laptop open en plannen. Hé daar loopt een docente, en daar loopt mijn onderzoeksbegeleidster. Ik groet haar en vraag haar of ik volgende week met haar om tafel kan om de opzet van het interview en de observatie te bespreken. Tot mijn verbazing is haar antwoord, "ik heb nu wel tijd, en jij?". Terug naar de laptop, tas op de rug en in de glazen kubus. Na vijftien minuten sta ik buiten, YES een go voor mijn interview opzet, triangulatie. De begeleidster wil nog wel even graag mijn opzet voor de observatie zien. Deze had ik nog niet goed uitgewerkt.

Stress, Happy. 1-1.

Kennis dialoog: Innovatie

Vandaag was er de eerste kennisdialoog. Het was voor mij een beetje onwennig om een kennisdialoog bij te wonen, zonder dat wij een goed voorbeeld hebben gehad van de Fontys. Ja, ja ik weet het, het is een Master niveau, dus zoek zelf naar de juiste manier van werken. Vandaag stond het onderwerp innovatie op de agenda. Deze groep kreeg de opdracht vorige week en had dus bar weinig voorbereidingstijd. Het doel van een kennisdialoog, is door middel van een dialoog een kennisdeling te krijgen. Het mag geen debat worden, waarbij een stelling wordt geopperd (eens, niet mee eens) en het mag ook geen presentatie zijn. Maximale tijd 60 minuten, maximaal 4 leden en maximaal 15 minuten zelf kennis overdragen.

Het werd al snel duidelijk dat het overbrengen van kennis, of kennis deling makkelijker is dan een echte dialoog te hebben. De oorzaak ligt mogelijk in het ontbreken van voorkennis van de klasgenoten. Om deze kennisbasis te krijgen wordt er toch al snel overgegaan tot presenteren met verschillende methodes om tot een dialoog te komen. Het is moeilijk, ik ziet het, hoe zou ik het gaan doen, wat zou ik anders doen? Echt geen idee. Volgende week is het team waar ik in zit aan de beurt. Minder vertellen en de ander meer laten praten, maar hoe?

maandag 19 september 2016

Observeren

Bron van de afbeelding
Het is zoeken geblazen, want hoe kan ik nu het beste een interview houden, welke vragen stel ik en hoe observeer ik wat ik gevraagd heb? Zo "de kogel is door de kerk"! Ik had geen idee hoe ik het moest aanpakken, totdat ik de app van kijkwijzer tegenkwam. Echt een must voor mij om de lb-gesprekken te observeren.

Nieuwsgierig? Klik hier voor de link!

donderdag 15 september 2016

Kenniscafe

Vandaag was er een "Kenniscafe", een informeel samenzijn van medewerkers bij het Summa college, met als speerpunt "onderzoek". Het is de eerste keer dat ik naar een Kenniscafe ga en ik weet ook niet echt wat ik er kan verwachten. Het is overigens de tweede keer dat het Kenniscafe plaatsvindt. Het was even zoeken, want er was een locatie waar ik naar toe moest en dan.....? Daar sta ik dan op de school voor zorg, in mijn eentje, als enige met blauwe kleren tussen alle witte jassen. Bij de infobalie, daar zouden ze het toch wel weten? Nee helaas! Het werd uiteindelijk een zoektocht door de school en dat vond ik niet erg, want op de wandelgangen kwam ik een boel bekenden tegen. Soms herkende zij mij en soms ik hun. Echt leuk bij gesproken met collega's die ik na herstructurering niet meer gesproken heb. Uiteindelijk de zaal gevonden, waar een kleine groep mij ontving. Het was er stil, weinig volk en en lag wat onderzoek op tafel. Ik heb de mijne er bij gelegd en heb geluisterd naar alle gesprekken tussen de aanwezigen. Bewust heb ik mij afzijdig gehouden, niet verteld wat ik deed en ook niet verwezen naar mijn onderzoeksopzet. Iedereen had wel iets met onderzoek gedaan, was gepromoveerd of had interesse in een Master opleiding. Na twee uur luisteren en mij soms wat ongemakkelijk gevoeld te hebben door het ontbreken van sturing in het samenzijn, ben ik naar huis gegaan. Net te vroeg begreep ik, want kort na mijn vertrek zijn er nog een aantal collega's gekomen en die hebben mij onderzoeksvoorstel gevonden. Ze waren, volgens de organisator, en nieuwsgierig geworden en enthousiast over het onderwerp.

Het gevolg was aantal telefoon gesprekken. Zij willen graag meer weten over het onderzoek en hebben aangegeven graag met mij van gedachten te willen wisselen. Ook heeft een HBO stagiaire aangeven door te willen gaan op mijn onderzoek, als hij gaat afstuderen. Zo zie je maar weer, je netwerk opbouwen en onderhoud hierop plegen levert altijd iets op voor iemand....

CGI en leeragenda

Het was op de achtergrond geraakt. En dan ineens een mailtje, of ik nog even het CGI gesprek wil opsturen. En dat waren en er twee. Dat was even schrikken, want dat was wel even ver weg op de achtergrond verdwenen. Nee, het komt weer allemaal terug. Naarstig loop ik naar de agenda en kijk ik of mijn teamleider deze week nog tijd heeft voor een CGI gesprek. En ja, een gat op donderdag ochtend. Gelijk maar geboekt en de camera weer eerst opgeladen. Het gesprek liep zoals ik verwacht had. De teamleider had opmerkingen ter verbetering, lof maar gaf ook aan dat hij het heel moeilijk vindt om te oordelen wat er zoal op de werkvloer speelt met mij. Eenmaal thuis gekomen heb ik direct mij leeragenda bijgewerkt en deze ingeleverd. Samen met de audio verslagen van CGI gesprek 1 en CGI gesprek 2.

donderdag 8 september 2016

Interviewvragen

Tekening H.Boersma (7 jaar)
Het is even taai, ik vlieg van boek naar boek gesprek naar gesprek. Wat is nu een goede vraag en waarom wat voegt die vraag toe en geeft het een goed antwoord op het onderzoek? Er is geen standaard vragenlijst tot mijn beschikking, geen model waar ik op kan bouwen. De vragen moeten nog gemaakt worden. Een dag in de bibliotheek heeft mij gelukkig houvast gegeven. Om te beginnen heb ik eerst mij onderzoeksvoorstel tegen het licht gehouden. Hierbij ben ik gaan kijken naar kernbegrippen binnen de deelvragen. Vervolgens heb ik deze kernbegrippen ingedikt naar variabelen. Elke variabele heeft een indicator/indicatie manier. Via het boek "Onderzoek doen", ben ik tot de conclusie gekomen dat vervolgens een indicatiemethode moet zijn. Deze zijn:

  •  zelf beschrijving
  • gedrag 
  • gedragsintentie 
  • feiten
Vervolgens heb ik dit alles in een tabel verwerkt en vragen gezocht. Om een diepte interview te realiseren heb ik vragen gekoppeld aan de STARR methode. Bij elke fase van de STARR heb ik vragen bedacht. Niet voor allemaal, maar toch een heleboel. Nu ga ik filteren, op kwaliteit, toegevoegde waarde en overlapping. Ik houd daarbij in het oog dat elk van de deelvragen gedekt wordt met ongeveer even veel vragen. Als deze filtering heeft plaatsgevonden worden de vragen verdeeld over: 
  1. Inleidende vragen
  2. Kern vragen
  3. Afsluitende vragen
In het begin zijn de vragen algemeen om een gesprek op gang te brengen. Hierna zal het diepte interview plaats vinden. De afsluiting laat de geïnterviewde rustig het diepte interview afbouwen met reflecterende vragen. 

dinsdag 6 september 2016

Red Monkey V.S Golden Circle


Bron afbeelding
Er is mail, valt te lezen op de groepsapp. Het eerste echte huiswerk van LA 3. We mogen weer uitkijken naar een periode met veel nieuwe uitdagingen. Via de link in de mail kom ik uit op de blog voor deze periode. Alsof ik in de uitverkoop van de Bijenkorf ben, snuffel ik alle knopjes af. Structuur, opbouw, vernieuwing onderwijs...... The rise off the Red Monkeys. Bring it on, POWER. (nee niets mis met mij, maar gewoon even een paar kreten van de blog in kaart brengen.)

De film over de Red Monkey is inspirerend, maar roept bij mij wel vragen op en is deze op onderzoek gebaseerd of een mening. Naast dat de presentator soms erg moeilijk te verstaan is, is de boodschap duidelijk, ontwikkeling bloeit op aan de rand van het "bos" en niet in het midden van het "bos". Maar hoe komen we als organisatie aan meer Red Monkey's is mijn eerste vraag en stromen deze echt sneller door in de organisatie? Het verhaal heeft overigens erg veel raakvlak met een Ted Talk van Simon Sinek die praat over de Golden circle. Zeker het deel over de early adopters/ Red Monkey en de lijn die volgt over de pioniers en volgers. 

Red Monkey V.S Golden Circle


Bron afbeelding
Er is mail, valt te lezen op de groepsapp. Het eerste echte huiswerk van LA 3. We mogen weer uitkijken naar een periode met veel nieuwe uitdagingen. Via de link in de mail kom ik uit op de blog voor deze periode. Alsof ik in de uitverkoop van de Bijenkorf ben, snuffel ik alle knopjes af. Structuur, opbouw, vernieuwing onderwijs...... The rise off the Red Monkeys. Bring it on, POWER. (nee niets mis met mij, maar gewoon even een paar kreten van de blog in kaart brengen.)

De film over de Red Monkey is inspirerend, maar roept bij mij wel vragen op en is deze op onderzoek gebaseerd of een mening. Naast dat de presentator soms erg moeilijk te verstaan is, is de boodschap duidelijk, ontwikkeling bloeit op aan de rand van het "bos" en niet in het midden van het "bos". Maar hoe komen we als organisatie aan meer Red Monkey's is mijn eerste vraag en stromen deze echt sneller door in de organisatie? Het verhaal heeft overigens erg veel raakvlak met een Ted Talk van Simon Sinek die praat over de Golden circle. Zeker het deel over de early adopters/ Red Monkey en de lijn die volgt over de pioniers en volgers. 

maandag 5 september 2016

Interview vragen

Het blijft lastig, want wat ga je vragen, waarom stel je die vragen en niet andere vragen? Zijn mijn vragen goed en dekken ze de deelvragen? Het wordt weer eens tijd om de boeken in te duiken. Dus hup weer naar de bibliotheek van de Fontys. Daar zit ik dan, 4 uur snuffelen in de kasten, geeltje plakkend en wandelend tussen de begane grond en de derde etage. De combinaties van lezen, concept mapping en bewegen, zijn voor mij een methode om het geleerde in kaart te brengen en focus aan te brengen. Ik heb ooit, ja ooit iets geleerd over bewegen en leren. Of het klopt weet ik niet, maar het is in ieder geval goed tegen de extra pondjes die in de vakantie mij hebben weten te vinden. Via LucidChart ga ik mijn conceptmap weer bijhouden en delen.

De volgende boeken liggen op mijn tafel;
·            Baarda, B., Bakker, E., Fischer, T., Julsing, M., Goede, M. de, Peters, V., & Velden, T. van der. (2013). Basisboek kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. (3e ed.). Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff.
·            Baarda, D. B., Goede, M. P. M. de, & Meer-Middelburg, A. G. E. van der. (2007). Basisboek interviewen. Handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interviews. (2e ed.). Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.
·            Baarda, D. B., Goede, M. P. M. de, & Teunissen, J. (2005). Basisboek kwalitatief onderzoek: Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek (2e ed.). Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.
·            Boeije, H. (2014). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen (2e ed.). Den Haag, Nederland: Boom Lemma.
·            Donk, C. van der, & Lanen, B. van. (2009). Praktijkonderzoek in de school. Bussum, Nederland: Coutinho.
·            Fischer, T., & Julsing, M. (2014). Onderzoek doen!: Kwantitatief en kwalitatief onderzoek (2e ed.). Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff.
·            Migchelbrink, F. (2013). Handboek praktijkgericht onderzoek. Zorg, welzijn, wonen en werken.. Amsterdam, Nederland: SWP.
·            Verhoeve, N. (2008). Wat is onderzoek? (3e ed.). Hoofddorp, Nederland: Boom onderwijs.

woensdag 24 augustus 2016

De zon, of de wijn?

Vol goede moed gaat Baarda op tafel.
Bron afbeelding
Hoofdstuk 5 open en mijn ogen en vinger glijden over de pagina. Interessant, interessant, maar dit heb ik toch al gelezen? Dit heb ik voor la 5 I ook al eens gelezen. Het lezen van de pagina's gaan lekker snel. Yep, yep, en soms een oh ja! De temperatuur is vandaag hoog, 35 graden staat er op de teller te lezen. Pff, langzaam glijt mijn aandacht weg. Mijn kinderen hebben ook last van de hoge temperatuur. Ze willen/ kunnen niet slapen, dus kan ik niet lekker door gaan. Dan een vraag of ik een wijntje lust? Baarda dicht, lamp uit en laptop op standby. Morgen weer een dag. Even afkoelen.

dinsdag 23 augustus 2016

Studiepunten

Het heeft even mogen duren, maar sinds gisteravond staan de studieresultaten op Progress. Hierbij een screen shotje!


maandag 22 augustus 2016

Kick off LA 5 II

Vandaag is de school weer begonnen en volgens mijn planning
betekent dit dat ik tijdens het plenaire overleg even de gelegenheid krijg om iets te vertellen over mijn afstudeer onderzoek. Het is wat rumoerig in de groep, want er is net een presentatie geweest van een uur. Het was een boeiende presentatie, maar toch, na een uur verslapte de aandacht. "beste collega's, ik praat niet langer dan 5 minuten en heb vier dia's", de openingszin helpt en de aandacht komt weer snel op gang.

zondag 31 juli 2016

Lerarenbeurs

"Pappa, er is post voor je", klinkt het door de gang van mijn huis.
Bron afbeelding
Enthousiast wordt mij een enveloppe gepresenteerd met de kenmerkende lay-out van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap. Zou dit goed bericht zijn? Ik heb en april mijn aanvraag voor de lerarenbeurs de deur al uit gedaan en zoals het een goede bureaucratie betaamt is het dan wachten, heel lang wachten en regelmatig op de website van DUO kijken. Maar daar zie je alleen dat de aanvraag in behandeling is. En nu.......? Yes, goed nieuws! De aanvraag is gehonoreerd en mijn collegegeld wordt ook dit jaar weer vergoed! Het is iets meer dan vorig jaar, maar goed, dat is het collegegeld ook.
Ik blijf het echt geweldig vinden dat de regering, ons als docenten, de kans geeft te groeien en mijn werkgever financieel hier in tegemoet komt. Ik weet zeker dat de Master niet mogelijk geweest zou zijn zonder deze subsidie. 

vrijdag 15 juli 2016

LA 5 I, de beoordeling!

Bron afbeelding
"Vol verwachting klop mijn hart", nee het is geen 5 december, hoewel mijn kinderen het liedje in het hartje van de zomer gewoon blijven zingen. Vandaag worden de cijfers bekend gemaakt. Ik heb van de nieuwsgierigheid een lamme vinger van het klikken op het Progress icoontje. Er is iets veranderd, er is een blokje achter de inlevermap verschenen, maar nog geen feedback of resultaat. Ik kijk even naar LA 1. Hier staat ook een blokje, alleen deze is blauw. Bij LA 5 I, is hij rood. F***, wat bekent dat? Wahh, ik loop mijzelf op te bokken. Nog even snuffelen, even door de mailbox. Wow een mailtje, mijn hart slaat 200 toeren. YESSSS en goed!!!!! Ik kan mijn geluk niet op!!!
Oh wat voelt dit goed, maar de pret is kort. Via de groepsapp verschijnen berichten dat niet iedereen het gehaald heeft. Dat is rot om te lezen :(.

Klik hier voor het onderzoeksvoorstel en de beoordeling.

dinsdag 5 juli 2016

Huiswerk op de valreep

Het is bijna vakantie, maar toch nog even de mail controleren.
Ohhhhh nee huiswerk ;).


maandag 4 juli 2016

De inlever dag!

Oké, het is twee voor twaalf, er is nog een boel te doen en de tijd tikt door. Alle feedback van de klasgenoten heb ik verwerkt in mijn product. Op het laatste moment krijg ik nog ideeën die ik graag wil meenemen in mijn onderzoeksvoorstel. Ik loop een beetje te stressen, want een aantal studiegenoten hebben het al ingeleverd en ik denk dat ik het vandaag rond 20.00 kan inleveren. Ruim op tijd, want het moet ingeleverd worden voor 24.00. Ik kan nu even bloggen, want mijn zeer taalkundige buurvrouw is mijn onderzoeksvoorstel aan het doorlezen. Voor mij is het belangrijk dat ik iemand heb die, ongeïnformeerd, mijn taalfouten kan filteren. Want met dyslexie is dat een echte must! Ik merk dat het aantal schrijffouten aanzienlijk aan het afnemen is. Alleen ik vergeet hier en daar woorden of een lettertje. Gelukkig is mijn buurvrouw een echte taal-goeroe en wordt elk foutje gevonden! (misschien wil ze mijn blogje ook nakijken ;)) Het onderwerp VSV leeft bij ons op school, maar momenteel zijn veel collega's bezig met "overleven". Ik hoop daarom dat ik volgend jaar voldoende rugsteun bij het onderzoek kan krijgen.

maandag 6 juni 2016

Geen les, maar niet vrij

Het certificaat
Vandaag een bijzonder dag. Er is een beurs georganiseerd waarop de genomineerde studenten hun product mogen tonen. Hoewel ik momenteel nog op een onvoldoende sta voor mij LA 2, sta ik toch op de beurs. Waarom, nou ik weet het precies. Mijn onvoldoende is gebaseerd op het niet juist inleveren van mijn herontwerp. Met een korte en snelle aanpassing is deze stommiteit van mijn kant recht gezet, maar de beoordeling is nog niet ingevoerd. Nu ben ik ook van mening dat mijn herontwerp niet het beste is. Laat ik daar eerlijk in blijven. Maar de route naar het herontwerp, daar heb ik grote stappen in gezet. De nominatiebeurs ga ik gebruiken om met andere studenten te praten en contacten te leggen.

Aan het einde van een drukke dag, waar veel in gesproken is en een kort filmpje is gemaakt, ga ik even met de voeten omhoog. Het is voor mij bij een nominatie gebleven, jammer, maar niet geheel onverwacht. Het was een leuke dag, veel handen geschut vandaag en vooral leuk gesproken met anderen. Het viel mij op dat er eigenlijk geen eerste jaars studenten waren. Het is een lesvrije dag, maar ik had deze lage opkomst niet verwacht. uitzonderingen daar gelaten. Misschien heeft het te maken met de komende eindbeoordeling van LA 5 I, of de reistijd. Ik weet het niet. Ik kijk terug op een leuke dag, die werd afgesloten met een certificaat.

Wel gaaf om te vermelden dat mijn directeur erg gecharmeerd was van de nominatie en heeft het certificaat meegenomen in het centrale directeuren overleg van de school.

woensdag 1 juni 2016

Ik vraag mij af....

3 verschillende workshops op de MLI, de een leerzamer dan de ander, maar allen bruikbaar. Stil staan bij schrijfstijlen, opzetten van een onderzoek en projectmatig werken. De passie van de docenten/begeleiders is hoog evenals de kennis. Maar waar zijn de studenten? Ik had overvolle bankjes verwacht en innoverende vragen, maar niets is minder waar. Het zijn elke keer de zelfde gezichten bij de bijeenkomsten en dit vind ik wel erg opvallend.

Zou er van de anderen geen interesse zijn, of hebben ze al voldoende know how, of speelt er iets anders? Als trouwe bezoeker vraag ik mij ook af, of de afwezigen niet met vergelijkbare vragen rondlopen. Ik bedoel, je volgt een Master en er wordt een workshop aangeboden en je blijft weg.... Ik vind het maar raar, maar misschien kijk jij er anders tegen aan dan ik. Wat vind jij, "naar huis gaan is normaal, de workshop is facultatief" of   "naar school gaan is normaal, ook al is workshop facultatief."