donderdag 13 oktober 2016
Geen interview
Alles stond in de tas, lokaal geregeld de docenten uitgenodigd. Helaas, een spoed geval komt er tussen en de interviews worden afgelast. Morgen even kijken of het naar volgende week verzet mag worden.
woensdag 12 oktober 2016
Interview 2 en 3
![]() |
Bron afbeelding |
Interview 1
![]() |
Bron afbeeling |
Er is mij ten oren gekomen dat de eerste studenten gestopt zijn met de opleiding. Ik vind het vreemd dat ik geen gesprek met hun heb gehad. Dit terwijl de lb'ers en de zorgcoach en teamleider op de hoogte zijn van mijn vraag "interview met exit studenten". Daar ga ik vandaag achter aan.
maandag 3 oktober 2016
Kennis dialoog: Structuur 1
Vandaag staat in het teken van Structuur. Mintzberg en Keuning, twee taaie boeken met name Mintzberg. Echt niet door heen te komen. Waarom, ik weet het niet, het is Nederlands maar wat een droge uitgebreide, niet door te komen, zucht..... stof. Keuning schrijft een stuk prettiger, gebruikt voorbeelden en is voor mij sneller te begrijpen. Goed, daar staan we dan, met z'n drieën en dan nu de aftrap. Na een 60 minuten is de dialoog voorbij. Ik ga met een goed gevoel voor de groep weg, wetende dat niet de feedback die zal komen, niet positief zal zijn. De reden hiervoor is dat wij niet echt een dialoog hebben kunnen voeren. De hoeveelheid materie is daarvoor simpelweg te groot. Het is uiteindelijk meer een presentatie geworden dan een dialoog. Balen natuurlijk, maar toch hebben wij met z'n drieën een goed gevoel er over. Reden hiervoor is, we hebben erg veel geleerd over structuur, hebben deze kennis proberen te delen en hebben daarnaast erg veel met elkaar gecommuniceerd. Via Skype nog wel, wat bellen en appen naar elkaar is simpelweg niet te doen. Het gebruik van Dropbox is hierbij een onmisbare tool geweest die het mogelijk maakte om met elkaar te werken in het zelfde document. Zonder Skype en Dropbox was het echt niet gelukt.
We zitten op de gang, na te praten, als de eerste feedback binnen komt. En inderdaad, geen voldoende, maar voldoende. De eerste reactie is weerstand, hoe zo, en hoe moeten wij nu weten hoe een kennisdialoog goed gevoerd moet worden. Het duurt even, maar we realiseren dat de kennisdialoog zelf een formatief product is, en dat wij geleerd hebben van de vorig groep, en dat de volgende groep weer van ons heeft geleerd. Uiteindelijk zullen de kennisdialogen steeds beter worden en uiteindelijk zien wij een gezamenlijke groei van elkaar.
De feedback van onze kennis dialoog zal ik in een volgende blog verwerken.
We zitten op de gang, na te praten, als de eerste feedback binnen komt. En inderdaad, geen voldoende, maar voldoende. De eerste reactie is weerstand, hoe zo, en hoe moeten wij nu weten hoe een kennisdialoog goed gevoerd moet worden. Het duurt even, maar we realiseren dat de kennisdialoog zelf een formatief product is, en dat wij geleerd hebben van de vorig groep, en dat de volgende groep weer van ons heeft geleerd. Uiteindelijk zullen de kennisdialogen steeds beter worden en uiteindelijk zien wij een gezamenlijke groei van elkaar.
De feedback van onze kennis dialoog zal ik in een volgende blog verwerken.
Labels:
2. Structuur I,
Dialoog 2,
Dropbox,
Kennis dialoog,
LA 3,
Skype
Communicatie methodes
Vandaag zijn we aan de slag gegaan met communicatiestijlen. Er was een presentatie in de collegezaal en hoewel er hard werd geprobeerd ons iets te vertellen over het "levelen" in een gesprek , kwam het niet echt tot uiting. Jammer, want een rollenspel, of het presenteren van deze video's hadden voldoende kunnen zijn om de bijeenkomst in kleine groepen te kunnen oefenen.
Labels:
LA 3,
PAC methode,
Transactionele analyse
zondag 2 oktober 2016
Kennisdialoog: onderwerp structuur
Klik hier voor de presentatie en hand-outs
donderdag 29 september 2016
Interview en observatie

Labels:
Afstuderen,
Interview,
LA 5 II,
observatie,
observeren,
transcriberen
maandag 26 september 2016
Interview en observatie GO
Ik krijg de rust niet in mijn kont vandaag, een orkest van zenuwen speelt in mijn maag. De grote berg werk die op mijn pad ligt begint een plekje te krijgen op mijn zenuwen. Ik sta op en ga even lopen, trap op en weer af, en dan nog een keer naar de derde etage van de Fontys lopen. Mijn stappenteller en hartslagmeter houden de stand goed bij. Ik sta stil, halverwege de tweede verdieping, "waar ben ik mee bezig?", zeg ik tegen mij zelf. Weglopen voor wat er komt is het juiste om nu te doen. Zitten, plannen en zo werkt stress management. Ik loop terug naar de bibliotheek, pak mijn spullen en loop met een stevige pas de trap op naar de eerste. Even kletsen met een paar klasgenoten en dan, laptop open en plannen. Hé daar loopt een docente, en daar loopt mijn onderzoeksbegeleidster. Ik groet haar en vraag haar of ik volgende week met haar om tafel kan om de opzet van het interview en de observatie te bespreken. Tot mijn verbazing is haar antwoord, "ik heb nu wel tijd, en jij?". Terug naar de laptop, tas op de rug en in de glazen kubus. Na vijftien minuten sta ik buiten, YES een go voor mijn interview opzet, triangulatie. De begeleidster wil nog wel even graag mijn opzet voor de observatie zien. Deze had ik nog niet goed uitgewerkt.
Stress, Happy. 1-1.
Stress, Happy. 1-1.
Labels:
Afstuderen,
Goed keuring,
Interview,
LA 5 II,
observatie,
observeren,
School overleg
Kennis dialoog: Innovatie
Vandaag was er de eerste kennisdialoog. Het was voor mij een beetje onwennig om een kennisdialoog bij te wonen, zonder dat wij een goed voorbeeld hebben gehad van de Fontys. Ja, ja ik weet het, het is een Master niveau, dus zoek zelf naar de juiste manier van werken. Vandaag stond het onderwerp innovatie op de agenda. Deze groep kreeg de opdracht vorige week en had dus bar weinig voorbereidingstijd. Het doel van een kennisdialoog, is door middel van een dialoog een kennisdeling te krijgen. Het mag geen debat worden, waarbij een stelling wordt geopperd (eens, niet mee eens) en het mag ook geen presentatie zijn. Maximale tijd 60 minuten, maximaal 4 leden en maximaal 15 minuten zelf kennis overdragen.
Het werd al snel duidelijk dat het overbrengen van kennis, of kennis deling makkelijker is dan een echte dialoog te hebben. De oorzaak ligt mogelijk in het ontbreken van voorkennis van de klasgenoten. Om deze kennisbasis te krijgen wordt er toch al snel overgegaan tot presenteren met verschillende methodes om tot een dialoog te komen. Het is moeilijk, ik ziet het, hoe zou ik het gaan doen, wat zou ik anders doen? Echt geen idee. Volgende week is het team waar ik in zit aan de beurt. Minder vertellen en de ander meer laten praten, maar hoe?
Het werd al snel duidelijk dat het overbrengen van kennis, of kennis deling makkelijker is dan een echte dialoog te hebben. De oorzaak ligt mogelijk in het ontbreken van voorkennis van de klasgenoten. Om deze kennisbasis te krijgen wordt er toch al snel overgegaan tot presenteren met verschillende methodes om tot een dialoog te komen. Het is moeilijk, ik ziet het, hoe zou ik het gaan doen, wat zou ik anders doen? Echt geen idee. Volgende week is het team waar ik in zit aan de beurt. Minder vertellen en de ander meer laten praten, maar hoe?
Labels:
1. Innovatie,
dialoog 1,
Kennis dialoog,
LA 3
maandag 19 september 2016
Observeren
![]() |
Bron van de afbeelding |
Nieuwsgierig? Klik hier voor de link!
Labels:
Afstuderen,
app,
kijkwijzer,
kijkwijzer app,
LA 5 II,
observatie,
observeren
donderdag 15 september 2016
Kenniscafe

Het gevolg was aantal telefoon gesprekken. Zij willen graag meer weten over het onderzoek en hebben aangegeven graag met mij van gedachten te willen wisselen. Ook heeft een HBO stagiaire aangeven door te willen gaan op mijn onderzoek, als hij gaat afstuderen. Zo zie je maar weer, je netwerk opbouwen en onderhoud hierop plegen levert altijd iets op voor iemand....
CGI en leeragenda
Het was op de achtergrond geraakt. En dan ineens een mailtje, of ik nog even het CGI gesprek wil opsturen. En dat waren en er twee. Dat was even schrikken, want dat was wel even ver weg op de achtergrond verdwenen. Nee, het komt weer allemaal terug. Naarstig loop ik naar de agenda en kijk ik of mijn teamleider deze week nog tijd heeft voor een CGI gesprek. En ja, een gat op donderdag ochtend. Gelijk maar geboekt en de camera weer eerst opgeladen. Het gesprek liep zoals ik verwacht had. De teamleider had opmerkingen ter verbetering, lof maar gaf ook aan dat hij het heel moeilijk vindt om te oordelen wat er zoal op de werkvloer speelt met mij. Eenmaal thuis gekomen heb ik direct mij leeragenda bijgewerkt en deze ingeleverd. Samen met de audio verslagen van CGI gesprek 1 en CGI gesprek 2.
donderdag 8 september 2016
Interviewvragen
![]() |
Tekening H.Boersma (7 jaar) |
- zelf beschrijving
- gedrag
- gedragsintentie
- feiten
Vervolgens heb ik dit alles in een tabel verwerkt en vragen gezocht. Om een diepte interview te realiseren heb ik vragen gekoppeld aan de STARR methode. Bij elke fase van de STARR heb ik vragen bedacht. Niet voor allemaal, maar toch een heleboel. Nu ga ik filteren, op kwaliteit, toegevoegde waarde en overlapping. Ik houd daarbij in het oog dat elk van de deelvragen gedekt wordt met ongeveer even veel vragen. Als deze filtering heeft plaatsgevonden worden de vragen verdeeld over:
- Inleidende vragen
- Kern vragen
- Afsluitende vragen
In het begin zijn de vragen algemeen om een gesprek op gang te brengen. Hierna zal het diepte interview plaats vinden. De afsluiting laat de geïnterviewde rustig het diepte interview afbouwen met reflecterende vragen.
dinsdag 6 september 2016
Red Monkey V.S Golden Circle
![]() |
Bron afbeelding |
De film over de Red Monkey is inspirerend, maar roept bij mij wel vragen op en is deze op onderzoek gebaseerd of een mening. Naast dat de presentator soms erg moeilijk te verstaan is, is de boodschap duidelijk, ontwikkeling bloeit op aan de rand van het "bos" en niet in het midden van het "bos". Maar hoe komen we als organisatie aan meer Red Monkey's is mijn eerste vraag en stromen deze echt sneller door in de organisatie? Het verhaal heeft overigens erg veel raakvlak met een Ted Talk van Simon Sinek die praat over de Golden circle. Zeker het deel over de early adopters/ Red Monkey en de lijn die volgt over de pioniers en volgers.
Red Monkey V.S Golden Circle
![]() |
Bron afbeelding |
De film over de Red Monkey is inspirerend, maar roept bij mij wel vragen op en is deze op onderzoek gebaseerd of een mening. Naast dat de presentator soms erg moeilijk te verstaan is, is de boodschap duidelijk, ontwikkeling bloeit op aan de rand van het "bos" en niet in het midden van het "bos". Maar hoe komen we als organisatie aan meer Red Monkey's is mijn eerste vraag en stromen deze echt sneller door in de organisatie? Het verhaal heeft overigens erg veel raakvlak met een Ted Talk van Simon Sinek die praat over de Golden circle. Zeker het deel over de early adopters/ Red Monkey en de lijn die volgt over de pioniers en volgers.
maandag 5 september 2016
Interview vragen

De volgende boeken liggen op mijn tafel;
·
Baarda, B., Bakker, E., Fischer, T.,
Julsing, M., Goede, M. de, Peters, V., & Velden, T. van der. (2013). Basisboek
kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van
kwalitatief onderzoek. (3e ed.). Groningen/Houten, Nederland:
Noordhoff.
·
Baarda, D. B., Goede, M. P. M. de, &
Meer-Middelburg, A. G. E. van der. (2007). Basisboek interviewen.
Handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interviews. (2e ed.).
Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.
·
Baarda, D. B., Goede, M. P. M. de, &
Teunissen, J. (2005). Basisboek kwalitatief onderzoek: Handleiding voor
het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek (2e ed.).
Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.
·
Boeije, H. (2014). Analyseren in
kwalitatief onderzoek. Denken en doen (2e ed.). Den Haag, Nederland:
Boom Lemma.
·
Donk, C. van der, & Lanen, B. van.
(2009). Praktijkonderzoek in de school. Bussum, Nederland:
Coutinho.
·
Fischer, T., & Julsing, M. (2014). Onderzoek
doen!: Kwantitatief en kwalitatief onderzoek (2e ed.).
Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff.
·
Migchelbrink, F. (2013). Handboek
praktijkgericht onderzoek. Zorg, welzijn, wonen en werken.. Amsterdam,
Nederland: SWP.
·
Verhoeve, N. (2008). Wat is
onderzoek? (3e ed.). Hoofddorp, Nederland: Boom onderwijs.
woensdag 24 augustus 2016
De zon, of de wijn?
Vol goede moed gaat Baarda op tafel.
Hoofdstuk 5 open en mijn ogen en vinger glijden over de pagina. Interessant, interessant, maar dit heb ik toch al gelezen? Dit heb ik voor la 5 I ook al eens gelezen. Het lezen van de pagina's gaan lekker snel. Yep, yep, en soms een oh ja! De temperatuur is vandaag hoog, 35 graden staat er op de teller te lezen. Pff, langzaam glijt mijn aandacht weg. Mijn kinderen hebben ook last van de hoge temperatuur. Ze willen/ kunnen niet slapen, dus kan ik niet lekker door gaan. Dan een vraag of ik een wijntje lust? Baarda dicht, lamp uit en laptop op standby. Morgen weer een dag. Even afkoelen.
![]() |
Bron afbeelding |
dinsdag 23 augustus 2016
Studiepunten
Het heeft even mogen duren, maar sinds gisteravond staan de studieresultaten op Progress. Hierbij een screen shotje!
maandag 22 augustus 2016
Kick off LA 5 II
betekent dit dat ik tijdens het plenaire overleg even de gelegenheid krijg om iets te vertellen over mijn afstudeer onderzoek. Het is wat rumoerig in de groep, want er is net een presentatie geweest van een uur. Het was een boeiende presentatie, maar toch, na een uur verslapte de aandacht. "beste collega's, ik praat niet langer dan 5 minuten en heb vier dia's", de openingszin helpt en de aandacht komt weer snel op gang.
zondag 31 juli 2016
Lerarenbeurs
"Pappa, er is post voor je", klinkt het door de gang van mijn huis.
Enthousiast wordt mij een enveloppe gepresenteerd met de kenmerkende lay-out van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap. Zou dit goed bericht zijn? Ik heb en april mijn aanvraag voor de lerarenbeurs de deur al uit gedaan en zoals het een goede bureaucratie betaamt is het dan wachten, heel lang wachten en regelmatig op de website van DUO kijken. Maar daar zie je alleen dat de aanvraag in behandeling is. En nu.......? Yes, goed nieuws! De aanvraag is gehonoreerd en mijn collegegeld wordt ook dit jaar weer vergoed! Het is iets meer dan vorig jaar, maar goed, dat is het collegegeld ook.
![]() |
Bron afbeelding |
Ik blijf het echt geweldig vinden dat de regering, ons als docenten, de kans geeft te groeien en mijn werkgever financieel hier in tegemoet komt. Ik weet zeker dat de Master niet mogelijk geweest zou zijn zonder deze subsidie.
Labels:
aanvragen,
beurs,
DUO,
LA 5 I,
lerarenbeurs
vrijdag 15 juli 2016
LA 5 I, de beoordeling!
![]() |
Bron afbeelding |
Oh wat voelt dit goed, maar de pret is kort. Via de groepsapp verschijnen berichten dat niet iedereen het gehaald heeft. Dat is rot om te lezen :(.
Klik hier voor het onderzoeksvoorstel en de beoordeling.
Labels:
Beoordeling LA 5 I,
LA 5 I,
Onderzoeksvoorstel,
VSV
dinsdag 5 juli 2016
maandag 4 juli 2016
De inlever dag!

maandag 6 juni 2016
Geen les, maar niet vrij
![]() |
Het certificaat |
Aan het einde van een drukke dag, waar veel in gesproken is en een kort filmpje is gemaakt, ga ik even met de voeten omhoog. Het is voor mij bij een nominatie gebleven, jammer, maar niet geheel onverwacht. Het was een leuke dag, veel handen geschut vandaag en vooral leuk gesproken met anderen. Het viel mij op dat er eigenlijk geen eerste jaars studenten waren. Het is een lesvrije dag, maar ik had deze lage opkomst niet verwacht. uitzonderingen daar gelaten. Misschien heeft het te maken met de komende eindbeoordeling van LA 5 I, of de reistijd. Ik weet het niet. Ik kijk terug op een leuke dag, die werd afgesloten met een certificaat.
Wel gaaf om te vermelden dat mijn directeur erg gecharmeerd was van de nominatie en heeft het certificaat meegenomen in het centrale directeuren overleg van de school.
woensdag 1 juni 2016
Ik vraag mij af....
3 verschillende workshops op de MLI, de een leerzamer dan de ander, maar allen bruikbaar. Stil staan bij schrijfstijlen, opzetten van een onderzoek en projectmatig werken. De passie van de docenten/begeleiders is hoog evenals de kennis. Maar waar zijn de studenten? Ik had overvolle bankjes verwacht en innoverende vragen, maar niets is minder waar. Het zijn elke keer de zelfde gezichten bij de bijeenkomsten en dit vind ik wel erg opvallend.
Zou er van de anderen geen interesse zijn, of hebben ze al voldoende know how, of speelt er iets anders? Als trouwe bezoeker vraag ik mij ook af, of de afwezigen niet met vergelijkbare vragen rondlopen. Ik bedoel, je volgt een Master en er wordt een workshop aangeboden en je blijft weg.... Ik vind het maar raar, maar misschien kijk jij er anders tegen aan dan ik. Wat vind jij, "naar huis gaan is normaal, de workshop is facultatief" of "naar school gaan is normaal, ook al is workshop facultatief."
Zou er van de anderen geen interesse zijn, of hebben ze al voldoende know how, of speelt er iets anders? Als trouwe bezoeker vraag ik mij ook af, of de afwezigen niet met vergelijkbare vragen rondlopen. Ik bedoel, je volgt een Master en er wordt een workshop aangeboden en je blijft weg.... Ik vind het maar raar, maar misschien kijk jij er anders tegen aan dan ik. Wat vind jij, "naar huis gaan is normaal, de workshop is facultatief" of "naar school gaan is normaal, ook al is workshop facultatief."
Abonneren op:
Posts (Atom)