woensdag 17 februari 2016

Idee herontwerp

Tijdens het schrijven en ontwikkelen van de curriculum analyse A, B en C wordt mij duidelijk waar er discrepanties liggen, maar er komen ook punten naar voren die wij als school in het geheel niet oppakken of goed doorontwikkeld hebben. Dit is met name zichtbaar bij het vak of eigenlijk onderwerp burgerschap.
 

Het "vak" loopbaan wordt vaak het woord burgerschap (L&B) geplaatst. 
Hoewel op sommige punten er sprake is van een verband, beschrijven L&B
verschillenden vlakken van het in wording zijn van een bewuste burger. 

Bij Summa is er geen duidelijke opgelegde richtlijn of methode die gehanteerd wordt. Wel is er de ambitie om over scholen meer en gezamenlijk op te trekken op de het gebied van basis- en loopbaanleerlijn. 

Bij het Summa Automotive wordt er voor L&B gewerkt met een boekje die studenten verwijst naar websites en gericht is op lezen van tekst en vinden van antwoorden. Dit in tegenstelling tot wat er bedoelt is voor het "vak.

In mijn studietijd heb ik gewerkt als groenteboer en ik werd mij bewust van de seizoensgroenten en de kosten die stegen als een product net in het seizoen was. Het aanbieden van producten op het moment dat de markt het graag wil en het dalen van de vraag als er naar een aantal weken van overvloed is een bekend fenomeen. Ik denk dat dit ook kan zelden voor de opdrachten voor burgerschap en ik ga daarom mijn herontwerp richten op het aanbieden van opdrachten die bij het "seizoen" passen. 


Hieronder een aantal ruwe ideeën.
  • Lente: Economische dimensie (de belasting papieren moeten in maart ingevuld worden.) 
  • Zomer: Vitaal burgerschap (naar buiten en sporten) 
  • Herfst: Politieke dimensie (Krant in de klas, debatteren over wat er anders kan) 

  • Winter: Sociaal en maatschappelijk (Het is glad buiten, ouderen hebben het moeilijk, vrijwilligers werk en bijdragen aan het glazen huis) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten