Vandaag is de school weer begonnen en volgens mijn planning
betekent dit dat ik tijdens het plenaire overleg even de gelegenheid krijg om iets te vertellen over mijn afstudeer onderzoek. Het is wat rumoerig in de groep, want er is net een presentatie geweest van een uur. Het was een boeiende presentatie, maar toch, na een uur verslapte de aandacht. "beste collega's, ik praat niet langer dan 5 minuten en heb vier dia's", de openingszin helpt en de aandacht komt weer snel op gang.
Tijdens de korte presentatie geef ik in het kort weer wat er geweest is (half jaar voorbereiding), wat er gaat komen (het onderzoek uitvoeren) en waar ik naar toe ga (uitwerken van onderzoek en advies afgeven). Ik heb een slideshow met wat grappige prentjes en korte teksten die eigenlijk een heel onderzoek in een notendop weergeven. De rest heb ik verteld. De groep was stil, maar aan het einde waren er toch een aantal vragen zoals. "wat betekend TMS"? Ik geef aan dat dit een afkorting is voor de technische middelbare school. Dit heb ik bedacht om de school, als het onderzoek wordt gepubliceerd, geanonimiseerd is. Dit kreeg veel positieve reacties en collega's gaven aan dat dit ook erg fijn is. "zo kan er ook open gesproken worden met elkaar, zonder dat je weet wie wat heeft gezegd". Er kwam nog een aantal vragen over waarom ik dit onderzoek heb gekozen en niet de problematiek met de intake. Mijn antwoord hierop was dat de intake en het onderzoek niet parallel kunnen lopen omdat het onderzoek in juli klaar moet zijn en in januari alle gesprekken en observaties moeten hebben plaatsgevonden. Veder kreeg ik nog een aantal vragen waarom ik dit onderwerp heb gekomen. Deze heb ik kunnen onderbouwen met door de vraag van MT en mogelijk kracht die het kan opleveren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten