Bron afbeelding |
Het is zo ver! Tijd voor het herontwerp. Echt een maand geleden had ik echt geen idee waar mijn curriculum analyse in zou eindigen, laat staan een idee voor het herontwerp. De analyse toont verschillende onderwerpen die staat te popelen om verbeterd te worden. Een mailtje brengt bij mij een eureka moment. Maar dat is pas het begin. Het team TAE, waar ik deel van maak is onderhevig aan drastische veranderingen. 2 collega's vallen weg en al het werk komt de schouders van mijn collega en mij te liggen. Dubbele uren draaien, mentorklas extra en geen uitval van andere uren. Gewoon pro deo! Het duurt een aantal maanden, de werkdruk en stress hopen zich in een rap tempo. Daarnaast nog de MLI en natuurlijk mij gezin. De juiste balans vinden en vooral niet overspannen raken. Als ik heel eerlijk ben, zijn er dagen geweest dat ik het gevoel had dat het mij teveel werd. Ik was erg prikkelbaar en divergent denken was er niet bij. Gericht werken om mijn hoofd boven water te houden. Dit was geen zwemles, dit was proberen te blijven drijven in een rivier vol piranhas. Maar ergens in deze tijd is er iets veranderd. Het team is gegroeid en de ervaring die ik opdoe in de master wordt vaak direct omgezet naar tools in de de vergadering. Onderwijs staat nu ook weer op de agenda, wat willen wij, wat is goed, bewezen, wie-doet-wat en niet vertrouwen op wat we gewent zijn, maar opstaan om verder te kijken.
De laatste dagen buig ik mij over de vraag 'wat gaat mijn idee voor het herontwerp zijn'? Een vraag die zich door alle gelezen wetenschappelijke stukken, de gesprekken met de directie en collega's niet makkelijk te beantwoorden lijkt. Ook de grote hoeveelheid feedback, die bedoelt is om mij verder te brengen is zo overweldigend soms, dat het voor mij moeilijk is om de route naar het herontwerp te vinden.
Uit de curriculum analyse kwam dat burgerschap beter kan. Er wordt nu gewerkt met een boekje waarbij burgerschap afgedekt wordt. Dit is voldoende om het deel burgerschap te dekken voor het diploma, maar het is een doorn in het oog van het management. Zij zien burgerschap meer als een manier om de de studenten uit te dagen verder te denken en kritisch naar informatie te kijken. Dit komt naar voren in gesprekken met het MT en de directeur en sluit aan bij de verscherping van burgerschap. De visie van Summa college is dat wij het beste uit de studenten halen. Er wordt in de strategie verwezen naar de 21e eeuwse vaardigheden.
Om het vak burgerschap gestalte te kunnen geven in een opleiding zouden de ontwikkelingen in de maatschappij naar de klas gehaald worden. Het gebruik van actuele ontwikkelingen en de aansluiting zoeken of vinden bij wat de student bij wat ze nu bezig houdt en stil te staan bij hoe andere studenten daar tegen aan kijken. Om te weten wat er vandaag speelt, vertrouwen veel studenten op het nieuws dat binnenkomt op de telefoon of op media sites. Daarnaast komen een aantal studenten in aanraking met gratis kranten als ze met het openbaar vervoer naar school komen.
Mijn idee is dan ook "het nieuws in de klas te halen". Dit kan natuurlijk via de alom bekende papieren versie, maar dit heeft als mogelijk nadeel dat hier kosten aan verbonden zijn. Maar er zijn ook gratis versies beschikbaar. Denk hierbij aan Metro, maar ook NU.nl of zelfs Dumpert. Het bespreekbaar maken van wat er vandaag leeft in de maatschappij heeft als voordeel dat de student een verse mening heeft of er nog naar zoekt. Een systematische implementatie van "het nieuws in de klas", kan leiden tot debatgroepen, discussie forums of een goed gesprek met elkaar. Hierbij staan, goed luisteren, communiceren, samenwerken, media wijsheid, kritisch denken en informatie vaardigheden centraal. Deze punten vinden weer een goede aansluiting bij de 21e eeuwse vaardigheden.
Het nadeel van "het nieuws in de klas halen", is dat de beoordeling voor het vak burgerschap zich zo niet makkelijk laat vastleggen. Het aanbieden van vooraf bepaalde lesstof heeft als voordeel dat de toetsing gericht is op het geleerde of beoogde kennis- en vaardigheidsniveau. Het is daarom belangrijk bij het "nieuws in de klas halen" dat er een beoordelingsmethodiek of beoordelingsmodel wordt gebruikt, waarbij per burgerschap domein richtlijnen gegeven zijn die meetbaar maken welk niveau behaald moet/kan worden. In mijn trapmodel heb ik getracht hier een verbinding in te maken. Via het model van Bloom en de vervlechting met Nederlands, heb ik voor een dimensie van burgerschap handreikingen voor docenten aangeven. Via de taxonomie van Bloom wordt het niveau geduid. Via een kleur en een kleuren index is er een vervlechting met Nederlands zichtbaar gemaakt. In de beschrijving staat staan handvatten voor producten die studenten als bewijs kunnen of moeten aanleveren. In het trapmodel is veel ruimte gegeven voor de keuze van lesmateriaal. Hierdoor behoudt de docent zijn vrijheid.
Voor het trapmodel heb ik één dimensie uitgewerkt. Er zijn er echter vier. Het verder uitwerken van mijn trapmodel zal uiteindelijk beoordelingsboekje voor de docent en student worden, waarbij studenten gericht werken aan de opbouw van burgerschapsvaardigheden en de onderbouwing hiervan zoals beoogt in de kwalificatiedossiers.
Het tot stand komen van het herontwerp, trapmodel, de vervlechting van Nederlands, de koppeling met 21e eeuwse vaardigheden en de taxonomie van Bloom is gedaan aan de hand van wetenschappelijke stukken. Deze zijn terug te vinden in de literatuurlijst. Een groot aantal verbindingen heb ik in een conceptmap weergegeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten